Volledig scherm
© Thinkstock

'Millennials werken juist keihard omdat ze wel moeten'

Die jonge collega's, dat zijn luie, verwende en arrogante kinderen. Dat zijn slechts enkele van de negatieve stereotypen die kleven aan millennials, werkenden geboren tussen 1980 en 2000. Onterecht, zeggen deskundigen.

Volgens Anouk Kemper, journaliste en co-auteur van het boek Zeik niet zo: het echte leven van de millennial, werken ze juist keihard omdat ze leven in onzekerheid. ,,Vaste contracten zijn schaars onder millennials, dus we moeten hard ons best doen om aan het werk te blijven. Je kan niet de kantjes er vanaf lopen of je ziek melden, omdat je anders eruit wordt geknikkerd.'' 

Ook econome Sarah Landrum gooide er begin deze maand in zakenblad 
Forbes een balletje over op. Volgens Landrum is het onterecht negatieve beeld van de millennial ontstaan doordat zij andere verwachtingen hebben van een baan dan vorige generaties. ,,Voordat millennials de arbeidsmarkt betraden, zochten mensen naar een kantoorbaan of iets anders dat de rekeningen betaalde - en zij bleven daar. Millennials willen meer. Zij willen de baas zijn."

Geld verdienen

Deze jongeren zoeken constant naar iets nieuws, omdat ze zijn opgegroeid in een zich snel ontwikkelende wereld. Ook Kemper denkt dat het niet meer van deze tijd is om een langere tijd voor één werkgever te werken. ,,Mijn generatiegenoten zijn meer op zoek naar wie zij zijn, wat ze willen en wat voor werk bij hen past. Daardoor zijn we iets minder bang om regelmatig iets compleet anders te gaan doen." Werk gaat niet meer puur om geld te verdienen, aldus de auteur.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Anouk Kemper, journaliste en co-auteur van het boek Zeik niet zo: het echte leven van de millennial. © -

Econoom Landrum denkt daarnaast dat een relatief hogere opleiding en uitgebreidere werkervaring ervoor zorgt dat millennials hun eigen baas willen zijn, om volledige controle te hebben over hun financiën. Dat blijkt ook uit cijfers: het aantal freelancers in Nederland is tussen 2014 en 2017 met maar liefst 35 procent gestegen, meldde HR-bureau Tentoo deze week. Paul den Ronden, algemeen directeur van Tentoo: ,,Waar de groep van 35 jaar en ouder steeds meer kiest voor zekerheid, willen jongeren graag de vrijheid die het ondernemerschap met zich meebrengt. Ze zitten liever niet vast aan een bepaalde structuur."

Sterker nog, zelfs als ze tevreden zijn met hun werk, zegt nog steeds 60 procent van hen dat ze openstaan voor een nieuwe baan. Dat concludeerde Gallup, een Amerikaans onderzoeksbureau in 2016. Millennials hebben altijd zin om iets anders te gaan doen. Uit datzelfde onderzoek bleek dat 21 procent van hen in het jaar ervoor van baan was geswitcht: drie keer vaker dan andere werkenden in datzelfde jaar.

Positief

Quote

Soms wordt zelfs jaloers gekeken naar de millennials

Marjolien ten Hoonte, directeur Randstad Groep Nederland

Uitzendbureaus herkennen de positieve inborst van de gemiddelde millennial. Volgens Marjolien ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt en MVO van Randstad Groep Nederland, hebben ze echter speciale wensen. ,,Doorontwikkelen is belangrijk voor hen, naast bijvoorbeeld een goede werksfeer en een coachende leidinggevende. Millennials kennen geen landsgrenzen, ze leggen makkelijk contact met mensen van over de hele wereld. Ze zijn door hun ouders en opleiding geholpen om zichzelf te worden en dat willen ze kwijt in hun werk."

Ten Hoonte benadrukt dat hoewel op de werkvloer soms sprake kan zijn van een botsing van twee heel verschillende werelden, er toch genoeg onderling respect is tussen de oudere garde en de jongeren. ,,Soms wordt zelfs jaloers gekeken naar de millennials, die een sabbatical durven te nemen of plots een wereldreis boeken. Dat durfde je vroeger niet zomaar, ook omdat werkgevers dat toen niet begrepen.''

Banenmarkt

Carrièreplatform Intermediair stemt zijn vacatures af op deze instelling. Zo kijkt het bedrijf bij het uitzoeken van banen voor hun jongere doelgroep naar factoren als opleidingsachtergrond en algemene voorkeuren. Uit het vorig jaar gepubliceerde Intermediair Imago Onderzoek blijkt onder meer dat millennials vaker dan hun voorgangers kiezen voor een opleiding in de gezondheidszorg en op het gebied van gedrag en maatschappij. Economische scholing en de PABO zijn minder populair. Ook neigen ze meer naar kleinere werkgevers met tussen de 2 en 50 werknemers dan naar grotere bedrijven. Zo blijken start-ups als werkgevers populair.

Randstad probeert in de praktijk de wensen van werkgevers en jonge werknemers te verenigen in verschillende initiatieven, zoals een recent project met Yacht. Ten Hoonte: ,,We bedachten samen een manier waarop jonge mensen drie à vier opdrachten in evenveel jaren uitvoerden bij verschillende bedrijven. Hierdoor konden ze makkelijker een keuze maken voor hun verdere carrière. De werkgevers stonden hier heel erg open voor."

En met succes: 80 procent van de deelnemers aan het zogenoemde Yacht Trainees-programma is bij een van hun opdrachtgevers blijven hangen. Volgens Maxim van Damme van Yacht Trainees zagen grote bedrijven als ABN Amro en Philips voorheen hun talenten vertrekken na hun eigen traineeship, op zoek naar nieuwe prikkels. ,,Dan pluk je als bedrijf helaas niet de vruchten van alle energie die je steekt in iemand.” Dit project slaat twee vliegen in één klap: ,,Onze jonge talenten zijn blij dat ze bij meerdere grote opdrachtgevers aan de slag kunnen. De bedrijven zijn blij dat ze kunnen cherrypicken uit alle talenten.’’

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief 

poll

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

  • Ja, eigenlijk wel (38%)
  • Nee, echt niet! (62%)
16998 stemmen