Als je een goede indruk wil maken online is het verstandig je LinkedIn-profiel regelmatig bij te werken.
Volledig scherm
Als je een goede indruk wil maken online is het verstandig je LinkedIn-profiel regelmatig bij te werken. © Shutterstock

Op zoek naar een baan? Zo maak je het perfecte online visitekaartje

WerkvragenJe weg vinden op de arbeidsmarkt kan best lastig zijn. Om je een handje te helpen, beantwoorden experts hier wekelijks een veelgestelde vraag over werk. Vandaag: hoe maak je het perfecte online visitekaartje?

Corinne Keijzer heeft zelf ervaren hoe belangrijk je online visitekaartje kan zijn. ,,Tien jaar geleden, tijdens de crisis, verloor ik mijn baan als hypotheekadviseur. Nu worden ook veel contracten opgezegd. Als je gelooft en investeert in jezelf, komt het goed.’’ Met haar eigen bedrijf Digital Moves leert ze nu mensen en bedrijven sociale media effectiever in te zetten.

Aaltje Vincent helpt mensen al dertig jaar met (online) solliciteren. ,,Iemand kennen werkt nog altijd het beste. Maar veel recruiters gebruiken LinkedIn als beginpunt, of kijken op je profiel na het lezen van je brief en cv. Ze willen een bevestiging zien van wat ze al dachten: dit is inderdaad de juiste persoon.’’

6  tips om jezelf online professioneel te presenteren:

1. Kies het juiste platform
Keijzer: ,,LinkedIn heeft 8,5 miljoen Nederlandse gebruikers, 5 miljoen zijn maandelijks actief (bron: Linkedin Newsroom). Je moet je profiel daar sowieso op orde hebben.’’

Rik Keijzer, haar partner, voegt toe: ,,Facebook heeft ook een vacaturebank. Het leuke van Facebook en Instagram is dat je profiel persoonlijker mag zijn. Maar zorg altijd voor een nette profielfoto.’’

Vincent: ,,Je kunt niet zonder LinkedIn. Wees daarnaast ook daar waar je vakgenoten zitten. Op Twitter, Instagram, in Facebook-groepen?’’

De rest van de tips zijn gericht op Linkedin.

2. Wees specifiek
Vincent: ,,Omschrijf bij werkervaring niet de algemene functie maar jouw behaalde resultaten. Gebruik cijfers. Jij hebt dat bereikt en niemand anders. Dat maakt je uniek; zo val je op. En vergeet de bannerfoto niet, simpel én onderscheidend.’’

3. Kijk vooruit
Keijzer: ,,Wees beschikbaar. Mensen verstoppen dat, ze schamen zich bijvoorbeeld als ze lang werkloos zijn. Maar wie heeft er geen gat op zijn cv, na deze of de vorige crisis? Op LinkedIn kijk je vooruit, met een cv achteruit. Vul op je profiel de functie in die je ambieert met daarachter ‘beschikbaar’. Dit is geen liegen.’’

Vincent: ,,Zonder huidige functie word je niet gevonden. Wil je ‘in het geheim’ zoeken, dan kun je een vinkje voor recruiters aanzetten in je profiel.’’

Quote

Zonder huidige functie word je niet gevonden. Wil je ‘in het geheim’ zoeken, dan kun je een vinkje voor recruiters aanzetten in je profiel

Aaltje Vincent

4. Doe het niet alleen
Vincent: ,,Schrijf in de samenvatting wat jij voor een bedrijf kan betekenen. Dat vinden mensen het moeilijkst, ze onderschatten hun eigen ervaring. ‘Dat doe ik gewoon’, hoor ik vaak. Vraag of een vriend kan helpen door je vragen te stellen. Wat heb je precies bereikt, waar weet je veel van? Zo vind je de pareltjes.’’

5. Gebruik de juiste woorden
Keijzer: ,,Bekijk eens vacatures die je interessant vindt en gebruik dezelfde zoekwoorden en functienamen op je profiel. Daar zoeken werkgevers namelijk op.’’

5. Bouw een netwerk
Vincent: ,,Mensen die al ergens werken weten als eerste wanneer een functie vrijkomt. Bouw dus een netwerk op van vakgenoten, liefst bij bedrijven waar je zelf ook zou willen werken. Stuur ze een persoonlijke uitnodiging. Daarna bekijken veel mensen toch even je profiel.’’

6. Wees actief
Keijzer: ,,Laat met eigen content zien dat je ergens goed in bent. Als anderen jouw berichten delen, kom je terecht bij nieuwe connecties en hún vacatures. Variatie is belangrijk: deel een artikel dat je interessant vindt, een actiefoto, een tip. Elke week roepen ‘ik zoek een baan’, dat helpt niet.’’

Quote

Laat met eigen content zien dat je ergens goed in bent

Corinne Keijzer

Vincent: ,,Reageer ook op anderen. Doe dat positief en opbouwend. Niemand wil een zeurpiet als collega.’’

Een videosollicitatie maak je zo: