Personeel Nijmeegse Albert Heijn moest uit de kleren voor nieuwe bedrijfskleding

Update / videoHet personeel van Albert Heijn krijgt volgend jaar nieuwe bedrijfskleding. Medewerkers van een filiaal in Nijmegen mogen als eersten de kleding dragen. De maat werd aanvankelijk bepaald door foto’s in ondergoed die medewerkers moesten opsturen via een app. Na berichtgeving en de ophef die daarna ontstond, is de supermarktketen gestopt met de pilot.

„Ik zag een poster hangen in onze kantine en ik schrok”, vertelt Jochem de Haes (17), die bij de vestiging in Nijmegen werkt in NRC. Op de poster stond: ‘Draag ondergoed of nauwsluitende sportkleding om zo goed mogelijk de contouren van je lichaam te kunnen meten. En vraag iemand om je te helpen bij het maken van de foto’s.’

De Autoriteit Persoonsgegevens vindt het bizar: „Albert Heijn heeft helemaal geen grondslag om zijn werknemers dit op te leggen.” Ook zijn ze ongerust: ,,Het levert een bizarre database op van medewerkers van Albert Heijn, ín ondergoed”, licht een woordvoerder toe.

Albert Heijn liet weten dit te doen om te voorkomen dat er te grote of te kleine kleding wordt besteld. Volgens de supermarktketen past zo’n app bij de huidige tijd en is het gebruik ervan op vrijwillige basis. Woordvoerder Ronald van der Aard zei vanmorgen in De Ochtendshow to go van het AD: ,,We zochten naar een manier om voor de 100.000 medewerkers in de winkel zo snel en goed mogelijk de maten te inventariseren. Als iedereen zichzelf opmeet en een mailtje stuurt krijgen we dus 100.000 mails en het werkt ook fouten in de hand. Daarom deze app.’’ Toch ziet hij ook wel in de actie niet heel geslaagd was. ,,We hebben vaak goede ideeën, we zoeken altijd naar innovatieve oplossingen in Zaandam. Maar dit was toch een minder goed idee.’’  

Gestopt

Er was zoveel ophef dat Albert Heijn onmiddellijk met de pilot is gestopt. De woordvoerder zegt tegen de NOS dat er in de communicatie over het project een en ander is misgegaan. ,,Daardoor heeft de manager in Nijmegen er te veel druk opgezet.’’ Het personeel kreeg de indruk dat meedoen aan de proef verplicht was. Ook verkeerden medewerkers in de veronderstelling dat de foto’s in de app door mensenogen zouden worden bekeken. ,,Dat was niet de bedoeling. De kledingmaten zouden door een algoritme worden vastgesteld.”  AH gaat de proef met de kledingmatenapp en de communicatie daarover uitgebreid evalueren.

Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP XTRA