Volledig scherm
Uit onderzoek blijkt dat het zorgen voor een dier een gunstig effect heeft op het stressniveau. © ADN Beeldredactie

Stress? Neem een huisdier

Vijf tipsWat? Stress is goed? "Zeker, het is zelfs noodzakelijk”, zegt stressexpert Elke Van Hoof. Maar hoe ga je een beetje relaxt om met stress? Vijf tips.

Elke Van Hoof is klinisch psycholoog met als specialisatie stress en burn-out. Ze geeft les aan de Vrije Universiteit Brussel en begeleidde al honderden mensen met stressgerelateerde klachten. Ze weet: "We hebben allemaal een gezonde portie stress nodig in ons leven, anders zouden we niks bereiken.” In haar nieuwe boek Eerste hulp bij Stress & Burn-out geeft ze tips hoe je omgaat met stress. 

Tip 1. Herken de signalen

"Stress is de motor die ons voortstuwt in het leven. Als je er op deze positieve manier naar kijkt, is stress een kans om meer te weten te komen over jezelf en wat je dierbaar is. Je raakt niet gestrest over dingen waar je niet om geeft. De oplossing voor wie last heeft van stress ligt dus niet in het creëren van een volstrekt stressloos leven. Dat maakt mensen trouwens letterlijk gek. Uit onderzoek weten we dat proefpersonen die worden afgezonderd in een prikkelarme omgeving, spontaan beginnen te hallucineren, juist vanwege te weinig stress."

"Ik ontken uiteraard niet dat er ook toxische effecten aan stress verbonden zijn, met name als stress chronisch aanhoudt. Langdurige blootstelling aan stress maakt mensen wel degelijk ziek. En het ergste is: de meesten zien dat helemaal niet aankomen. Maak daarom een lijst van jouw persoonlijke alarmsignalen. Wanneer wordt het je te veel? Hoe voel je dat? Bekijk je takenpakket. Wat doe je graag? Aan welke taken beleef je plezier? En waarin voel je je competent? Natuurlijk is geen enkele baan alleen maar fun-fun-fun, maar toch moet je je durven afvragen wat je kunt doen om je baan letterlijk te boetseren in de richting van het ideaal.”

Tip 2. Neem een voorbeeld aan rokers

"Niet dat je nu moet beginnen te roken, zeker niet, maar je kunt wel een voorbeeld nemen aan de pauzes die rokers nemen. Het enige goede aan hun verslaving. In die pauzes van vijf à tien minuten komt je brein tot rust. Belangrijk is om in deze pauzes geen prikkels of informatie tot je te nemen. Ga in die pauzes dus niet op internet of op social media. Idealiter gun je je brein na elke 45 minuten een pauze van 5 minuten. Sommigen zijn hierin heel gedisciplineerd en zetten hiervoor hun wekker. Dat zijn meestal ook de mensen die in vergaderingen erg strikt en to the point kunnen zijn, maar tijdens hun pauze bij het koffieapparaat maar al te graag bijpraten over koetjes en kalfjes. Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen 45 minuten geconcentreerd aan één taak kunnen werken. Als je daarna een korte break neemt, kun je langer doorgaan en op een positieve manier de energie verdelen.”

Tip 3. Stresskoning van de week

,,Plan wekelijks met collega’s een rondje ‘stresskoning’. Tijdens deze meeting vertelt iedereen z’n ergste stresservaring. Zo kun je op ludieke en luchtige wijze de oorzaken van stress bespreken. Het opent de mogelijkheden om het als team te kunnen aanpakken. Zo ken ik een team dat met elkaar afspreekt dat wanneer iemand 48 uur voor een deadline zit, niet meer met vragen gestoord mag worden door collega’s. Ze geven dit aan met een kleurtje bij hun naam op hun intranet. Op deze manier voelen ze zich veel minder opgejaagd en positiever bij het halen van een deadline.”

Tip 4. Neem een huisdier

,,Het is voor mensen goed om bepaalde rituelen te installeren die niet met hun werk te maken hebben. Uit onderzoek blijkt dat het zorgen voor een dier een gunstig effect heeft voor het stressniveau. Mensen met een hond komen ook nog eens op gezette tijden buiten, maar ook een kat heeft aandacht nodig. Het aaien en er tegenaan babbelen zorgt dat je je gelukkiger voelt."

Tip 5. Zoek een hobby

,,Ook een hobby is goed voor je geluk. Zoek iets dat bij je past, dat je voldoening geeft en waarvan je iets kunt leren. Of begin een verzameling. Mensen die verzamelen, blijken gelukkiger te zijn dan mensen zonder verzameling.”

Lees alle artikelen op het gebied van werk en carrière op AD Werkt en meld je aan voor de nieuwsbrief!