Volledig scherm
Work-out achter je bureau. © Shutterstock

Tjop tjop, kom van die bureaustoel af

De Amerikanen hebben er een fantastisch woord voor: deskercise. Bewegen achter je bureau. Online vind je veel voorbeelden, wij selecteren de leukste (en meest haalbare).

O ja, een tip: deze work-out is handig (lees: minst gênant) om te doen als de rest van je collega's is gaan lunchen. Of nog beter: als je een werkkamer voor jezelf hebt. Het Amerikaanse weekblad Time heeft 10 simpele oefeningen op een rij gezet, die op elke werkplek uit te voeren zijn (in het gifje verschijnt tekst, dat kan eventjes duren).

1. Bureau-drukken. Push-ups kun je op elke vensterbank of tafel doen. 12 Per keer.

2. Boek-drukken. Neem een map of zwaar boek en til 'm vanachter je hoofd omhoog. Goed voor de triceps.

3. Schouder knijpen. Om de bekende laptop-bochel te voorkomen. Doe alsof je een potlood tussen je schouderbladen vasthoudt, houd 10 seconden vast. 

4. Kantoor yoga. Niet zozeer om bepaalde spiergroepen te trainen, maar om de gedachten even te verzetten. Billen omhoog, billen naar beneden.

5. Doe de dip. Ga met je rug naar het bureau staan, zet je handen op de rand en buig je armen. Doel: strakke bovenarmen, geen schuddende kipfilets meer.

6. Stoel squats. Voor een achterwerk zo hard als de vergadertafel. 

7. Muurzitten. Zoek een vrij oppervlak (bijvoorbeeld in het toilet), leun tegen de muur met je rug en kom omhoog. Herhaal, herhaal, herhaal.

8. Hiellift. Voor super gespierde kuiten - denk aan jezelf straks in korte broek (buiten kantoortijd!) of rok. Wow.  

9. Benen strekken. Voor de hamstrings. Kan anytime, everywhere.

10. Bellend ijsberen. Regel een headset (als je veel belt met een vaste telefoon), zodat je elke keer als je moet telefoneren, kunt rondlopen/ijsberen. 

Kijk ook eens bij The Washington Post, waar de infographic-redactie zelf de oefeningen testte en er leuke animaties van maakte, inclusief recensies. 

Nog niet genoeg hieraan? Dan ben je toe aan de work-out van de  Amerikaanse Kaisa Keranen. Check de bovenarmen van deze personal trainer: deze oefeningen zijn voor de écht sportieve kantoorklerk:  

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de leukste artikelen op het gebied van werk en carrière.

poll

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

  • Ja, eigenlijk wel (38%)
  • Nee, echt niet! (62%)
14704 stemmen