Volledig scherm
Zarina Ardjoen © LINK Fotografie

Waarom Zarina het allerbeste cv van Nederland heeft

Een goed cv bevat inhoud, geeft antwoord op vragen die recruiters hebben én heeft iets opvallends dat blijft hangen. De winnaar van ‘het cv van het jaar’, die vandaag bekend is gemaakt, heeft het allemaal.

Al zes jaar vraagt SollicitatieLAB elke maand aan recruiters om een cv te verkiezen tot ‘cv van de maand’. Ook is er elke maand een publieksprijs, waarbij door het publiek gestemd kan worden op het cv dat zij het beste vinden. ,,Gemiddeld krijgen we maandelijks tientallen cv's toegestuurd”, vertelt initiatiefnemer Cees Bakker. Vooral van vrouwen. ,,Vrouwen zijn misschien eerder geneigd om mee te doen”, denkt hij. ,,Aan de ene kant geeft het zekerheid, aan de andere kant moet je juist ook kwetsbaar opstellen.”

Van de 12 publiekswinnaars en de 12 cv’s geselecteerd door een jury van recruiters, is er nu één, zowel door het publiek als de jury, verkozen tot de állerbeste van het afgelopen jaar. Namelijk die van Zarina Ardjoen uit Breda. Ze is adviseur ‘Werk’ bij het UWV. ,,Het cv valt op qua kleur en uitstraling, het bevat de goede informatie en als je dit cv ziet, krijg je een heel goede indruk van wie Zarina is", aldus Bakker. 

Volledig scherm
Het winnende cv van Zarina Ardjoen. © SollicitatieLAB

Toen Zarina Ardjoen een nieuwe baan zocht, dacht ze: ik kan twee dingen doen. Óf ik schrijf 100 brieven. Óf ik zet mijn cv in de schijnwerpers, vertelde ze eerder aan het Werkblad, het magazine van het UWV. Het werd dat laatste. ,,Ik begon met cv’s bekijken op internet. Ik vroeg een vriend om me te helpen. Samen ontwierpen we het cv in Photoshop. Het moest kort en bondig zijn, met mooie icoontjes.”

,,Mijn doel was: opvallen. Smaak is persoonlijk. Deze keuze zegt dus iets over mij.” Ze zegt er hard aan gewerkt te hebben. ,,Als je dan wint, geeft dat een energieboost. Oh ja, en ik heb weer een baan!”

Voor werkzoekenden is de verkiezing een podium om zichzelf te presenteren, verklaart Bakker de deelname van sollicitanten aan de wedstrijd. Voor het SollicitatieLAB bovendien een manier om te ontdekken hoe recruiters – de jury – naar cv’s kijken. Win-win situatie voor beide partijen, dus. Wat opvalt?  ,,Het zijn allemaal cv’s waar aandacht aan is besteed”, aldus Bakker. Maar ook goed om te weten: ,,Het is vaak veel uiterlijk vertoon, maar uiteindelijk is de inhoud het belangrijkste.”

Maar wat hebben de genomineerde cv’s nu allemaal gemeen? Drie trends van het afgelopen jaar.

Verkoopdocument
,,Het cv is een verkoopdocument geworden waar je alleen maar relevante zaken in zet. Natuurlijk moet er een compleet tijdlijntje in zitten, maar het gaat echt om het verkopen van jezelf. Wat heb jij een werkgever te bieden?” Daarbij worden ook vaak karaktereigenschappen genoemd. ,,Zeker in de krapper wordende arbeidsmarkt is het óók belangrijk dat je zelf aangeeft wat je te bieden hebt en wat je zelf belangrijk vindt”, aldus Bakker. De ultieme test? Geef iemand tien seconden je cv, trek het daarna weer terug en vraag wat er is blijven hangen.

Foto
,,Een foto is heel belangrijk. Een goede foto waarop je laat zien wie je graag wilt zijn”, aldus Bakker. Maar, als het gaat om de inhoud, waarom moet er dan alsnog een beeld bij, vraag je je af. ,,Als je een gesprek hebt met iemand, kijk je toch ook naar iemand als hij of zij praat?”, zegt Bakker. ,,Het zegt veel over iemand. Ik zie bijvoorbeeld ook actiefoto’s voorbijkomen. Foto’s die laten zien waar iemand goed in is.”

Less is more
Het cv wordt steeds korter, ziet Bakker. Maximaal twee pagina’s, één voor een starter, twee voor heel ervaren mensen. ,,Natuurlijk verschillen de meningen, maar over het algemeen leggen recruiters cv’s die langer zijn dan twee pagina’s al snel terzijde.”

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!