Volledig scherm
Tessel (29) en Do (31) de Heij begonnen hun eigen biermerk. © Gebrouwen door vrouwen

Zij stuitten op een gat in de markt en werden per ongeluk ondernemer

Wat is er mooier dan geld verdienen met je hobby of uitvinding? Deze drie ondernemers hadden een gewone baan, tot ze toevallig een gat in de markt ontdekten.

Jonathan Koy (26), digitale toonbank Filepurch

Volledig scherm
Jonathan Koy (26), bedacht online dienst Filepurch voor creatieve zzp'ers. © Privéarchief

Toevallige ondernemer Jonathan Koy bedacht een online dienst voor creatieve zzp’ers om betalingen soepeler te laten verlopen. ,,Ik had een vaste baan als teamleider ICT maar was ook bezig met design en video. Als freelancer verkocht ik mijn werk.’’ Toen stuitte hij op een probleem. ,,Ik had een grote opdracht afgerond ter waarde van 10.000 euro. Maar ik kreeg mijn geld maar niet van de klant. Ik dacht eerst, ik pak het misschien niet professioneel genoeg aan. Toen hoorde ik van freelancers om me heen dat zij hier ook mee worstelden.’’

Zo ontstond het idee voor Filepurch. ,,Ik nam de bakker als voorbeeld. Daar krijg je je brood ook pas als je het geld geeft. Dat eerlijk oversteken moest voor mij als zzp’er ook mogelijk worden. Filepurch is een digitale toonbank. Je uploadt je bestand, maar de klant kan het pas downloaden als het geld overgemaakt is.’’ Niet alleen kunstenaars maken gebruik van Koys uitvinding. ,,Ieder bestand dat je op je computer maakt, kun je op Filepurch zetten. Ook stemacteurs, consultants en journalisten gebruiken het.’’

Had hij verwacht dat zijn idee een succes zou worden? ,,Nee totaal niet. Ik vind het leuk gevonden om creatieve oplossingen te bedenken, ook in mijn werk in de ICT. Ik ben twaalf jaar asielzoeker geweest – ik kom oorspronkelijk uit Congo – en had dat ook wel nodig om dingen te bereiken in het leven,’’ zegt de Rotterdammer. ,,Het doel was zzp’ers te bereiken in de randstad, maar inmiddels hebben we ook gebruikers in Amerika en Canada.’’

Dido van Klinken (53), Stadsbakkerij Broodt in Eindhoven

In 2010 bakte Dido van Klinken thuis zijn eerste brood. ,,Het mislukte. Dat konden we natuurlijk niet hebben, haha. Als hobby ben ik me toen in het bakken gaan verdiepen. Op een gegeven moment bouwde ik een steenoven in de tuin. Als je zoveel bakt, kan je het natuurlijk niet allemaal zelf opeten, dus de buren kregen ook.’’

De Eindhovenaar werkte intussen als designer bij Philips. ,,Dat deed ik al 19 jaar, maar ik had er genoeg van. Ik wilde iets anders, en brood was waar m’n hart lag. Het is een fascinerend proces. Dus ik bedacht dat ik een bakkerij wilde beginnen.’’ Een carrièreswitch die niet iedereen begreep. ,,Een groot aantal mensen dacht dat ik gek was geworden. Ik had ook een goede baan met een goed salaris, dus ik heb zelf ook wel getwijfeld. Maar ik wilde het gewoon doen. Als het mislukte, had ik het in ieder geval geprobeerd. ’’

In 2013 opende hij zijn stadsbakkerij Broodt. ,,We bakken biologisch desembrood. Dat vind ik lekker, maar dat was ook waar nog ruimte voor was op de markt.’’ Hij schakelde de hulp in van een ervaren bakker. ,,Hij beheerst het traditionele bakken en kent de fijne kneepjes van het vak. Samen komen we er goed uit. De broden worden steeds mooier en steeds lekkerder,’’ zegt hij. ,,De bakkerij voelt als thuis, maar het begint wel weer te kriebelen. Kan ik misschien iets nieuws doen? Misschien een horeca-zaak starten? De ideeën komen regelmatig voorbij, maar voorlopig heb ik het druk zat.’’

Volledig scherm
Designer Dido van Klinken (53) werd bakker. © Privéarchief

Tessel de Heij (29), Gebrouwen door Vrouwen

Nooit had Tessel de Heij gedacht dat ze een eigen bedrijf zou beginnen. Nu heeft ze met haar zus Do (31) een eigen biermerk, Gebrouwen door Vrouwen. ,,Ik werkte op het hoofdkantoor van Albert Heijn en had het prima naar mijn zin. Maar het werkende leven vond ik wat saai’’, zegt de Amsterdamse. ,,Ik besloot een nieuwe hobby te zoeken. Mijn zus heeft allerlei aparte hobby’s gehad, alles van kitesurfen tot Chinees leren, en nu was ze bezig met bier brouwen. Dat leek me wel wat.’’ 

Samen brouwden de zussen bier voor eigen consumptie. ,,Soms lukte het, soms niet. Per keer haalden we er ongeveer 2,5 krat uit. Als een recept geslaagd was, vierden we een feestje met vrienden.’’ Zo kwam een flesje toevallig terecht bij een kroegeigenaar. ,,Hij vond het lekker, en leuk dat wij dit als vrouwen deden, dus hij wilde het wel op de tap hebben.’’ Hij haalde de zussen over groter te denken. ,,Als brouwerijen capaciteit overhebben, kun je daar je eigen recept komen brouwen. Daar probeerden we twee van onze recepten uit op grote schaal.’’

Daarna ging het hard. ,,Andere cafés wilden ons bier ook hebben. Op dat moment besloten we er echt een bedrijf van te maken,’’ zegt De Heij. ,,De bieren van Gebrouwen door Vrouwen zijn inmiddels ook te koop bij Marqt en Albert Heijn. ,,Sinds april vorig jaar zijn we officieel een B.V. met drie medewerkers in dienst. Bizar hoe het is gelopen. Soms zie ik iemand in de winkel een flesje van ons bier op de band leggen. Dat blijft toch een beetje onwerkelijk.’’ Hoe ziet de toekomst eruit? ,,We zouden graag een proeflokaal willen openen. En een eigen brouwerij, dat is nu wel de droom.’’     

Volledig scherm
Tessel (29) en Do (31) de Heij . © Gebrouwen door Vrouwen

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief

poll

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

  • Ja, eigenlijk wel (38%)
  • Nee, echt niet! (62%)
16998 stemmen