Volledig scherm
Elske Doets © De Ondernemer

Zo leidt Zakenvrouw 2017 Elske Doets haar reisorganisatie

Zakenvrouw 2017Weinig mensen begrepen Elske Doets toen zij zestien jaar geleden, na een studie Nederlands recht, de reisorganisatie van haar vader Jan Doets overnam. Ondanks de crisis liet zij het bedrijf groeien, en begin 2017 werd zij tot zakenvrouw van het jaar 2017 benoemd. Nu snappen ze het wel.

Elske Doets is sinds 2001 de directeur-eigenaar van Jan Doets America Tours. Haar vader richtte het bedrijf op in 1981. Het bedrijf met 29 fulltime medewerkers uit Heerhugowaard organiseert reizen naar Amerika en Canada, waarbij ze naar eigen zeggen net een stapje verder gaan voor hun klanten. In het afgelopen jaar had het bedrijf van Doets een omzet van ruim 27 miljoen euro. Welk deel daarvan winst is, wil ze niet zeggen. Wel dat de winst buitengewoon goed is, voor een bedrijf in de reisbranche.

Het succes heeft het bedrijf onder meer te danken aan rechtstreeks contact met leveranciers, zegt Doets. ,,Onze klanten verblijven altijd aan de rand van de Grand Canyon om zo te kunnen genieten van de zonsondergang en zonsopgang, maar ook van een spectaculaire helikoptervlucht boven deze canyon. Dat krijgen wij voor elkaar door rechtstreeks contact met de lokale spelers. Bij andere reisorganisaties zit je als reiziger vaak uren van de Grand Canyon vandaan.”

>>Lees ook: Vrouwelijke topondernemers nodig als rolmodel

Klantcontact

Een kwart van de klanten boekt zijn reis bij Jan Doets via internet. ,,Bij veel online aanbieders blijft het bij een vlucht en een hotel. Wij bieden zeventien verschillende diensten aan per reis. Denk daarbij aan autohuur, camperhuur, maar ook aan excursies en helikoptervluchten. Je moet van goede huize komen om dat allemaal mooi te kunnen mixen. Mensen geven al gauw 10.000 euro uit aan een reis, dan is het natuurlijk fijn als je kan overleggen over bijvoorbeeld de tijd van de helikoptervlucht.”

Community

Quote

De klanten houden echt van ons en dat is vandaag de dag wel heel bijzonder

Zonder internet zou Jan Doets geen bestaansrecht hebben. Naast de bedrijfswebsite heeft het bedrijf een online community waar reizigers hun reisverslagen kunnen delen. Op de website Doets-Experience zijn de reisverhalen van medewerkers te lezen. ,,We hebben als team een familiegevoel, maar ook met onze klanten. De klanten houden echt van ons en dat is vandaag de dag wel heel bijzonder.”

Voor het samenstellen van de reizen op maat maakt Doets gebruik van een modern bedrijfssysteem waarin alle bedrijfsprocessen inzichtelijk zijn, van inkoop en verkoop tot de financiële administratie. ,,We hebben daardoor 24 uur per dag inzicht in de marges en de omzet. Andere bedrijven zien pas aan het einde van het seizoen hoe ze ervoor staan.”

Beleving

Om te zien of alle systemen nog optimaal werken, neemt Elske Doets een paar keer per jaar plaats achter één van de balies in Heerhugowaard. Rechtstreeks klantcontact heeft ze wekelijks. ,,Elke zaterdag maak ik een ronde langs alle balies alsof ik een restaurant heb. Ik ga dan even handje schudden en ik kijk wie de klanten zijn en waar ze vandaan komen. Mensen komen uit het hele land om aan de balie een reis te boeken. Dat komt omdat we een hele experience hebben met Amerikaanse campers, een cabriolet, presentatiezalen, en een een New York Highline rooftop bar. Het is een soort shoppingexpercience waarbij het lijkt alsof je al een beetje Amerika of Canada instapt.”

Bijna de helft van de boekingen worden aan de balie in Heerhugowaard gedaan.

Quote

Elke zaterdag maak ik een ronde langs alle balies alsof ik een restaurant heb

Rechten

Quote

Een klassieke studie is in mijn ogen beter dan al die hippe vage studies

Hoewel Doets al vanaf haar veertiende levensjaar in het bedrijf meewerkt, volgde ze een studie Nederlands recht. ,,Ik heb dat gedaan omdat ik dacht dat ik misschien de advocatuur in wilde in plaats van in het familiebedrijf te gaan. Toen ik met die studie klaar was, kwam ik tot de conclusie dat ik niet vol overgave fulltime in de advocatuur zou kunnen werken. Ik ben toen voor mijn passie gegaan en heb het bedrijf overgenomen. Weinig van mijn vrienden snapten dat. Nu snappen ze het natuurlijk wel.”

Spijt heeft ze nooit gehad van haar studiekeuze. ,,Een klassieke studie is in mijn ogen beter dan al die hippe vage studies. Met een klassieke studie leg je een goede basis en leer je ergens de kern uit te halen.”

De zakenvrouw van het jaar leidt het bedrijf op een intuïtieve manier. ,,Ik probeer de situatie te creëren waarin mijn medewerkers optimaal kunnen functioneren om de buit binnen te halen. In de reisbranche wisselen mensen veel van baan, maar bij mij werken ze heel lang. Dat geeft aan dat mijn medewerkers een gevoel van comfort hebben. Daardoor gaan ze ook verder dan de gemiddelde Nederlander. Je best doen is niet goed genoeg voor mij. Dat doen ze zonder dat ik daarom hoef te vragen, dat vind ik fantastisch.”

Toekomst

Dankzij de goede relaties in Amerika denkt Doets ook in de toekomst concurrerend te blijven. ,,De wereld wordt steeds kleiner en ook voller. Je ziet dat het nu steeds drukker is in bijvoorbeeld Barcelona en Amsterdam, met toeristen uit de hele wereld. Het is voor ons belangrijk om onze mooie positie te behouden bij bijvoorbeeld Yellowstone en de Grand Canyon. Het zit er binnen een aantal jaar aan te komen dat mensen deze plekken alleen kunnen bezoeken in een gereserveerd timeslot. Voor de generalisten wordt het dan veel te ingewikkeld. Dat is weer positief voor ons.”

Vloggers

Quote

Door een podium te krijgen in vlogs wil ik ze inspireren een professio­ne­le droom na te jagen

Met de titel Zakenvrouw van het jaar 2017 op zak, wil Elske Doets jonge meisjes op de middelbare school motiveren om in de toekomst ook zakenvrouw te worden. Om de meisjes te bereiken wil ze samenwerken met vloggers. Doets heeft al een lijst klaarliggen met daarop de meest succesvolle vloggers. ,,Kinderen kijken niet meer naar de televisie, maar kijken op hun smartphones of ipads naar vloggers. Door een podium te krijgen in vlogs wil ik ze inspireren een professionele droom na te jagen.”

In september 2017 is Doets ook mentor geworden bij nlgroeit om ondernemers met groeiambities op weg te helpen.

Doets noemt zichzelf een voorvechter voor vrouwen in het zakenleven. ,,Ik wil me daarbij in het bijzonder richten tot de jonge doelgroep omdat die nog te inspireren is. Daar valt nog wat te winnen. Mensen van mijn leeftijd zijn over het algemeen nogal vastgeroest.”

Leerpunten voor ondernemers

Elske Doets geeft op basis van haar eigen ervaring het volgende mee aan ondernemers:

Een week op vakantie is beter voor je mentale toestand dan een week in een duur instituut waar je leert hoe je moet managen. Je moet natuurlijk niet op je rug gaan liggen, maar iets doen waardoor je jezelf uitdaagt.

Netwerken is ontzettend belangrijk, maar doe het niet op de Nederlandse manier, maar op de Amerikaanse manier. Geen ons-kent-ons, maar op de belangrijke mensen afstappen. Dat is ook waarmee ik de titel zakenvrouw van het jaar heb gewonnen.

Durf, doen en doorzetten. En wacht dus niet tot de hemel wolkeloos is, maar ga het gewoon doen zonder mitsen en maren.