Volledig scherm
In de 'Sollicitatiewasstraat' worden werkzoekenden mooi gemaakt voor een goede profielfoto op LinkedIn. © Desiree Schippers

Zonder gelikte profielfoto geen nieuwe baan

Ooit bemachtigde je die droombaan door een keurige sollicitatiebrief te schrijven. Da’s vandaag de dag niet meer genoeg. Dus maak een videopitch of neem een moodboard mee naar je gesprek.

Een baan scoren mede dankzij de visagist? Dat kan, zeggen deelnemers aan de ‘Sollicitatie Wasstraat’. In Rotterdam krijgt een groepje baanzoekers onder leiding van imagocoach Sascha Bertus van Room to grow een sollicitatietraining. En die gaat veel verder dan het leren schrijven van een sollicitatiebrief. Sterker nog, een brief schrijven staat niet op haar programma.

Wel op de rol: een dijk van een profielfoto voor bij je cv en LinkedIn (vandaar de visagist), een videofilmpje (elevator pitch) van jezelf maken, werken aan een LinkedInprofiel en outfit-tips. Gaat solliciteren in 2017 alleen nog over uiterlijkheden? ,,Nee”, zegt Sascha Bertus, co-auteur van Zien ze wel hoe goed je bent? ,,Maar je uiterlijk moet wél in overeenstemming zijn met wie je bent. Met je foto laat je de beste versie van jezelf zien. Met die foto zeg je: ik pak het professioneel aan.”

Quote

Met kleding van tien jaar oud zeg je: ik ben zelf ook niet van deze tijd.

Sascha Bertus, auteur van Zien ze wel hoe goed je bent?

Dresscode

Hetzelfde geldt voor kleding. ,,Als je je doodongelukkig voelt in een pak, zou ik dat niet adviseren voor een sollicitatiegesprek. Maar onderzoek wel wat de dresscode is bij het bedrijf waar je solliciteert. Als een pak daar gebruikelijk is, moet je je afvragen of je daar op je plaats bent. Je hoeft bij een sollicitatie niet het duurste en nieuwste te dragen, maar realiseer je: met kleding van tien jaar oud zeg je: ik ben zelf ook niet van deze tijd.’’

Imagocoach Bertus traint veel werknemers die boventallig zijn verklaard. ,,Mensen die vaak lange tijd niet hebben gesolliciteerd.’’ En die vaak niet weten dat een goed LinkedIn-profiel - iedere potentiële nieuwe werkgever checkt jouw profiel - voorwaarde één is voor je nieuwe baan. Vind je een kloek LinkedIn-profiel maken ‘gedoe’? Er is geen recruiter die géén gebruik maakt van LinkedIn. Bertus: ,,Doe het goed of doe het niet.’’ En met goed wordt bedoeld: in één oogopslag is duidelijk wat je hoogst genoten opleiding en wat je relevante werkervaring is.

Facebook

Wees niet bescheiden, zegt jobmarketeer Aaltje Vincent, auteur van boeken over onder meer het inzetten van social media bij het vinden van werk. Vincent: ,,Of het niet raar is jezelf te promoten via social media? Nee, juist niet. De meeste mensen zijn ‘onbewust bekwaam’. Als ik doorvraag naar talenten, kom ik altijd op vaardigheden die niet in hun cv staan.’’ Dus ben je in je vrije tijd jeugdvoorzitter bij een sportclub? Dan heb je leidinggevende kwaliteiten. Help je in het verzorgingshuis? Grote kans dat je over veel inlevingsvermogen beschikt. Benut bij je zoektocht ook andere social media-kanalen, naast LinkedIn. Vincent: ,,Op Facebook worden volop vacatures gedeeld en mensen getagd. Maar dan moeten jouw vrienden wél weten dat je op zoek bent naar een nieuwe baan.’’

Dergelijke Facebook-aanbevelingen zijn zeer effectief, weet Vincent. ,,Werkgevers hebben het liefst aanbevelingen van mensen die ze al kennen. En vrienden willen je altijd helpen. De betekenis van Twitter neemt snel af. En via Instagram zul je niet een nieuwe baan vinden, maar je kunt je er wel mee profileren.”

Wilde feesten

Daarbij zegt Vincent: wees zichtbaar en laat in real life én op social media zien wie je bent. Jouw profielen moeten tiptop op elkaar afgestemd zijn. Profileer je je jezelf als plichtsgetrouwe boekhouder? Dan staat het slordig als je op Instagram laveloos schittert op wilde feesten.

En nee, het is niet gek jezelf op video te presenteren. Vincent: ,,Videoselectie hanteren is een nieuwe trend die groter zal worden, verwacht ik. Op basis van je taalgebruik, persoonlijkheid en mimiek krijgen bedrijven een beter beeld van je dan alleen op basis van een cv. Vind je het vervelend om jezelf te filmen? Dan moet je beter oefenen. Want als je jezelf goed wilt presenteren: oefenen, oefenen, oefenen.’’

Toch, een een keurige sollicitatiebrief en een goed cv zijn ook belangrijk, zegt Esmeralda Korteweg van De Gelukkig Loopbaan. ,,Er zijn nog steeds bedrijven die dat belangrijk vinden. Cv’s worden tegenwoordig in eerste instantie elektronisch ingelezen, daar komt geen mens meer aan te pas. Een werkgever voert bijvoorbeeld vijf zoektermen in over gevraagde opleiding of kwaliteiten. En als die niet alle vijf in jouw cv staan, beland je direct op de stapel ‘afgewezen’.’’

Maak je cv zo makkelijk mogelijk: maximaal 2 A4-tjes. ,,Een recruiter moet in één oogopslag kunnen zien wat je hoogste diploma is en wat je relevante werkervaring is.’’ Er wordt gezegd dat recruiters in gemiddeld 9 seconden beoordelen. Korteweg: ,,Een werkgever die 200 brieven krijgt op een sollicitatie, kan geen 10 minuten aan elke brief besteden.’’

Moodboard

Korteweg noemt nog een aanpak voor je volgende sollicitatie: maak een moodboard op A3-formaat van jezelf, met een paar goede foto’s, wat teksten die typisch bij jou passen en neem het mee onder je arm. ,,Het maakt het sollicitatiegesprek makkelijker en je werkgever krijgt een beter beeld van jou. Op zo’n moodboard mag je je successen laten zien, maar ook je kwetsbaarheid. Je maakt jezelf geloofwaardiger als je vertelt waar je je verder in wilt ontwikkelen.’’

Zó profileer je je
Sollicitatiebrief, cv, LinkedIn-profiel én openbare social media-profielen moeten overal dezelfde persoonlijkheid uitstralen.

Zeur nooit op social media. Aaltje Vincent: ,,Bedrijven hebben een hekel aan zeurpieten. Dus doe dat niet op Twitter, LinkedIn of Facebook.’’

Lieg niet in je cv. Heb je vanwege een burn-out twee jaar niet gewerkt? Wees daar eerlijk over. Korteweg: ,,Je kunt het zelfs gebruiken om te vertellen wat je ervan hebt geleerd.”

Bel naar aanleiding van de vacature. Korteweg: ,,Je hoort een stem van het bedrijf waar je solliciteert. Let daarin op de woorden die niet in de vacaturetekst staan. Ik denk dat maar 1 op de 10 sollicitanten vooraf even belt. Een gemiste kans. Wie meer weet, staat met 1-0 voor.’’

Ga bij jezelf na of je past bij het bedrijf. Verdiep je in de functie én het bedrijf, desnoods door een keer het bedrijfsrestaurant in te lopen zodat je de dresscode en omgangsvormen tussen collega’s ziet. Korteweg: ,,Een voorbeeld: bij Coolblue zijn ze gewend losjes te communiceren. Je kunt je in een sollicitatie zo voordoen, maar je houdt jezelf voor de gek als dat lollige niet in je zit.”

Doe eens gek met social media: je kunt ook ‘tinderen voor een baan’, onder meer via de app OTSO.

En mag je op gesprek komen, onthoud dan dit: in de eerste minuten wordt beslist of het klikt met een sollicitant. Korteweg: ,,Wees je bewust van je houding als je wordt opgehaald bij de lift, als je koffie krijgt aangeboden.”

Let op de signalen die je uitzendt tijdens het gesprek. Imagocoach Sascha Bertus: ,,Non-verbale signalen komen geloofwaardiger over dan verbale. Die signalen kunnen ook in je kleding zitten. Als het in een bedrijf gebruikelijk is casual gekleed te gaan, terwijl jij daar op sollicitatiegesprek in je rode mantelpakje verschijnt, zend je de boodschap uit: ik pas niet bij jullie.’’

poll

Het barst van de 'onzinbanen', beweert hoogleraar David Graeber. Is jouw baan overbodig?

  • Ja, eigenlijk wel (38%)
  • Nee, echt niet! (62%)
16998 stemmen