Volledig scherm
Verkeerssituatie rotonde N11 - Goudseweg in Bodegraven. Archiefbeeld © Peter Franken

Aantal auto’s A12 neemt toe naar ruim één miljoen per week: ‘Bodegravenboog én bredere A12 nodig’

De groei van het autoverkeer zet zó sterk door dat zowel een A12 met vijf rijstroken als een volwaardige Bodegravenboog nodig zijn. Dat komt naar voren uit het verkeerskundig onderzoek dat bureau Goudappel Coffeng heeft gedaan in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

De provincie wil samen met de betrokken gemeenten deze ‘verkenning’ als huiswerk op tafel leggen bij de rijksoverheid.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) laat momenteel onderzoek doen naar verbetering van de doorstroming op de A12 tussen Gouda en Utrecht. De rijksweg A12 wordt tot 2030 steeds drukker. 

Per etmaal zal de stroom blik groeien met een kwart, in de spitsuren met 15 tot 20 procent. Berekend is dat in 2030 per week ruim één miljoen motorvoertuigen over de rijksweg rijden; per etmaal zijn dat 220.000 voertuigen.

Op de Goudseweg van Bodegraven naar de Fortuijnrotonde bij Reeuwijk groeit het verkeer net zo hard; met 25 procent per etmaal en 15 tot 20 procent in de spits. De verkeersstroom op de N11 van Alphen naar de A12 zwelt iets minder onstuimig aan; 10 tot 15 procent.

Vervelend, maar ook gevaarlijk

Dat is reden tot grote zorg, concludeert Goudappel Coffeng. Die almaar oplopende drukte is niet alleen vervelend voor automobilisten die eerder en langer in de file komen te staan. Nu al zijn de turbo­rotonde (in de Goudseweg onder de N11) en de Fortuijnrotonde (bij Reeuwijk) overbelast.

Als de drukte verder toeneemt, komt de rij wachtenden bij afslagen al op de A12 stil te staan. Dat is ronduit gevaarlijk met doorgaand verkeer dat er met 130 km/uur langskomt.

Het is in ieder geval nodig om de A12 van een extra rijstrook per richting te voorzien, zeggen zowel het verkeerskundig bureau als de samenwerkende gemeenten Alphen, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda en Waddinxveen. Bij de middenberm is daarvoor ruimte. Hierdoor wordt de capaciteit van de rijksweg met een kwart groter.

Om opstoppingen op de N11 en de Goudseweg tegen te gaan, is een volledige Bodegravenboog nodig. Verkeer kan dan rechtstreeks van en naar de A12 richting Gouda rijden. 

Wegens de krappe ruimte bij de rotonde adviseert Goudappel Coffeng verkeer vanuit het dorp Bodegraven via de Fortuijnrotonde de A12 op te laten rijden. De ‘knoop’ in de Goudseweg wordt anders te ingewikkeld. 

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit het Groene Hart?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195