Volledig scherm
Shared space op de kruising Pieter Doelmanstraat, Castellumstraat en Julianastraat in het centrum van Alphen. Deze bus rijdt stapvoets. © Martin Sharrott Fotografie

Arriva: stadsbus uit centrum van Alphen weren, is de dood in de pot

Alphen krijgt spijt als het de stadsbussen uit de Castellum- en Van Boetzelaerstraat gaat weren. Het gebruik van deze populaire lijnen zal langzaam maar zeker slinken, waardoor ze op den duur niet meer rendabel zijn.

Die waarschuwing spreekt uit een notitie van vervoerder Arriva over de stadsbusdienst. De centrumroute via de Castellum- en Van Boetzelaerstraat in Alphen is al jaren een veelbesproken bottleneck

De straatinrichting is ontworpen vanuit de gedachte van ‘shared space’. In die filosofie zijn er zo weinig mogelijk regels, borden en lijnen. Daardoor letten weggebruikers zelf beter op en gunnen ze elkaar meer de ruimte, zo is de achterliggende gedachte.

Maar in de praktijk ervaren vooral voetgangers het gebied als onveilig. Bussen komen vervaarlijk langsrijden, fietsers schieten soms diagonaal de kruisingen over en wandelaars moeten veiligheidshalve langs de gevels lopen, zo is het gevoel dat veel passanten hebben. 

Vanuit de Alphense Fietsersbond was onlangs al voorgesteld strepen aan te brengen om zo duidelijk te maken welk gedeelte van de weg voor wie is. En de huidige coalitie van Nieuw Elan, CDA en GroenLinks heeft in haar programma opgeschreven dat er onderzoek komt naar ‘het weren van de bus in het stadscentrum'.

Tellingen

Arriva waarschuwt dat dit wel eens het begin van het einde van de stadslijn kan zijn. De vervoerder heeft tellingen gehouden. Op doordeweekse dagen stappen gemiddeld 113 personen in of uit bij de Aarhof. Bij het gemeentehuis zijn dat er 71. 

Op zaterdag is het gemiddelde 142 bij halte Aarhof en 45 bij halte gemeentehuis. De stadsbus is vooral populair onder mensen die gaan winkelen én studenten en forensen van en naar het station.

De busroute verleggen naar de Julianabrug betekent dat mensen verder moeten lopen naar het stadshart. Ze moeten dan in- en uitstappen bij de halte Centrum Hoge Zijde of Willem de Zwijgerlaan. Daardoor is vooral de Aarhof ver lopen. Alternatief is een halte aan de Thorbeckestraat, maar hierdoor wordt de rit naar het station ‘helemaal een mijl op zeven', aldus Arriva. 

Door die omweg in dit ‘minst slechte alternatief’ is het risico groot dat mensen de bus links laten liggen. Daardoor wordt het moeilijker de stadsdienst rendabel te exploiteren, redeneert Arriva.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Gouda en omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195