Volledig scherm
Wethouder Kees Oskam geeft uitleg aan belangstellenden. © Pim Mul

Barcode om op landweg te komen

Met barricades op landweggetjes wil Bodegraven-Reeuwijk nu echt het zware verkeer weren. De voertuigen hebben binnenkort een barcode nodig om de beweegbare wegversmalling te openen.

Nu al hebben brede en zware voertuigen een ontheffing nodig om het Reeuwijkse plassengebied in te rijden. Veel chauffeurs vragen die echter niet aan en rijden gewoon door. Dat kan nu nog, maar over een paar maanden zullen deze voertuigen om moeten keren als ze geen ontheffing hebben. Op vier verschillende plekken in het plassengebied komt namelijk een soort barricade voor brede voertuigen.

Quote

Soms moet je iets doen, in plaats van eindeloos praten en dikke rapporten schrijven

Kees Oskam

De zogeheten beweegbare fysieke breedtebeperkingen (BFB) zijn bedacht door de gemeente Bodegraven-Reeuwijk in samenwerking met het Bodegraafse IG. Dat bedrijf haalde onlangs nog het wereldnieuws toen het op een kruispunt in Bodegraven lichtgevende strips in het trottoir aanbracht, die meekleuren met de verkeerslichten. Of de nieuwste uitvinding weer de internationale kranten zal halen, is de vraag. ,,Dit is wel iets unieks in Nederland", zegt wethouder Kees Oskam. ,,Soms moet je iets doen, in plaats van eindeloos praten en dikke rapporten schrijven."

Onveilig

Quote

Regionaal gezien zijn wij de trekker, dit is opgenomen in het regionaal verkeer- en vervoers­plan. Ook in Krimpener­waard, Nieuwkoop, Alphen en Woerden speelt dit probleem

Kees Oskam

Zowel bewoners van het plassengebied als de gemeente ergerden zich aan het vele zware en brede verkeer dat over de smalle weggetjes denderde. Bewoners ervaren het als onveilig, de gemeente baalt dat wegen kapot worden gereden. Niet alleen in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk speelt dit overigens. Veel gemeenten in het Groene Hart volgen het Bodegraafse project daarom met interesse. ,,Wij delen onze ervaringen graag", licht Oskam toe. ,,Deze proef is onderdeel van ons C-wegenbeleid. Regionaal gezien zijn wij de trekker, dit is opgenomen in het regionaal verkeer- en vervoersplan. Ook in Krimpenerwaard, Nieuwkoop, Alphen en Woerden speelt dit probleem." Bodegraven heeft zo'n zestig kilometer aan C-wegen, waarvan een derde in het plassengebied ligt.

Niet zelden rijdt een vrachtwagen, die het gebied niet in mag, zich klem op de smalle wegen of belandt zelfs in de sloot. Dit zorgt er voor dat wegen urenlang niet begaanbaar zijn, ook niet voor hulpdiensten. In de zomer gaat de gemeente daarom BFB's plaatsen, die alleen met een vooraf verkregen barcode te openen zijn.

Barcode

Aan beide zijden van de weg komt een soort blok dat de weg versmalt. In de normale stand kunnen personenauto's er zonder problemen tussendoor. Pas als het voertuig breder is dan 2,20 meter moet online een ontheffing worden aangevraagd. De prijs zal tussen de vijftig en honderd euro liggen, afhankelijk van het gewicht van het voertuig. De chauffeur krijgt vervolgens een barcode, waarmee de beweegbare delen open gaan.

De gemeente moet zelf ook aan de bak; de normale vuilniswagen van Cyclus is bijvoorbeeld ook te groot. ,,We zijn in overleg over het gebruik van kleinere wagens", meldt Oskam.

Proef

Quote

De systemen worden ook neergezet ter bescher­ming van vrachtwa­gen­chauf­feurs. We willen voorkomen dat ze zich vastrijden

Kees Oskam

Deze zomer worden de afsluitingen geplaatst. Gebruikers van de weggetjes krijgen eerst de tijd om er aan te wennen, ze worden pas vanaf 1 oktober daadwerkelijk in gebruik genomen. Vervolgens duurt de proef een jaar. De gemeente heeft in december camera's opgehangen in het gebied. ,,Op die manier konden we meten wie er nu gebruikt maakt van deze wegen", vertelt projectleider Dolf Roodenburg. ,,Dat bleken veel zware voertuigen te zijn, zonder ontheffing."

Ook straks hangen er camera's bij de BFB's die aan de Platteweg, Oukoopsedijk, 's-Gravenbroekseweg en de Willenskade worden geplaatst. Die zijn dan vooral bedoeld om tegen te gaan dat de systemen vernield worden doordat er tegenaan gereden wordt. ,,We doen dit echt niet om ondernemers te pesten", benadrukt Oskam. ,,De systemen worden ook neergezet ter bescherming van vrachtwagenchauffeurs. We willen voorkomen dat ze zich vastrijden."

Van bewoners aan de landweggetjes zal het nog wel het nodige vragen, erkent de wethouder. Zij zullen er bij een eventuele verbouwing rekening mee moeten houden dat hun stek niet bereikbaar is voor grote vrachtwagens. ,,Als ze een wasmachine bestellen, moeten ze vooraf aangeven dat die geleverd moet worden door een kleiner voertuig dan die bedrijven nu vaak gebruiken. We weten dat het dorpsteam, dat hier bij betrokken was, heel enthousiast is." Gisteravond was er voor bewoners een bijeenkomst, waar het systeem uitgelegd werd.

Wat het project gaat kosten is nog onduidelijk, wel zijn er enkele tonnen beschikbaar vanuit de provincie. ,,Dit systeem is nergens te koop, het bestaat nog niet", lacht Oskam. Hij vindt het mooi om voorloper te zijn. ,,De gemeenteraad heeft ooit een motie aangenomen dat je van experimenteren moet leren. Dat doen we nu."