Volledig scherm
© Lars Smook

Chaos bij vervoer leerlingen met taxi in Bodegraven

Het schooljaar is chaotisch begonnen voor leerlingen uit Bodegraven die met een taxi naar school worden gebracht. Taxi’s komen op verkeerde tijden, chauffeurs kennen de juiste bestemming niet waardoor leerlingen te laat op school komen.

Een aantal ouders van kinderen die door taxi’s naar school gebracht worden, deelden hun ongenoegen via sociale media. ‘Dieren worden humaner vervoerd’, schrijft één van hen. Een ander gezin meldt dat er vijf ochtenden een taxi voor de deur stond, terwijl hun zoon die week slechts één dag naar school hoefde. ,,Het gaat er om dat je zeker weet dat je zoon op tijd wordt opgehaald en weer thuisgebracht”, verzucht de vader die niet met zijn naam in de krant wil. De chauffeur die zijn zoon kwam halen, had bovendien van de gemeente doorgekregen dat hij naar Oegstgeest moest worden gebracht, terwijl de jongen in Gouda naar school gaat. ,,Er kwam ook een chauffeur die hem dinsdag naar Gouda heeft gebracht. Hij kwam toen wel te laat op school.”

Frustraties

Ralph Segers, commissielid namens de ChristenUnie, las klachten op sociale media. ,,Ik heb begrepen dat het webportaal, waar ouders de roosters van de kinderen kunnen doorgeven, niet werkt. Vanuit onze achterban heb ik meerdere ouders gesproken over hun klachten. De gevolgen zijn schrijnend, dit zorgt voor veel frustraties bij de ouders. Daarom heb ik er vragen over gesteld.”

Cassander Wegman, eigenaar van het gelijknamige taxibedrijf dat de leerlingen in deze regio vervoert, geeft toe dat de eerste dagen ‘hectisch’ waren. ,,Natuurlijk gaan er dingen fout, maar 90 tot 95 procent gaat goed. Klachten nemen wij zeer serieus, daar voel ik me persoonlijk verantwoordelijk voor. Ik durf nu te zeggen dat er rust is.” Wethouder Daan de Haas van de gemeente Zuidplas reageert namens de gemeentes die gezamelijk het leerlingenvervoer hebben aanbesteed. ,,De klachten zijn opgepakt en zullen naar verwachting binnen korte tijd volledig tot het verleden behoren.”