De '10 grote successen' van Alphen schieten SP en BA in verkeerde keelgat

Poll‘Een zelfverheerlijking die grensoverschrijdend is’. Zo noemen de fracties van SP en Beter Alphen in de gemeenteraad de tien filmpjes die het college van burgemeester en wethouders heeft laten maken, waarin ze haar ‘Tien grote successen’ presenteert.

Volledig scherm
Wil Verschuur (Beter Alphen). © Martin Sharrott

Aanleiding voor de gelikte reclamecampagne op Facebook, Instagram en YouTube  zijn de komende gemeenteraadsverkiezingen, zo laat de voice-over in de filmpjes de kijker weten. Zo zou de Alphenaar het aan het dagelijks gemeentebestuur te danken hebben dat hij in een ‘financieel kerngezonde gemeente’ woont, een gemeente die ‘groen en duurzaam’ is, met ‘een sterke economie’ en ‘het nieuwe stadshart Lage Zijde’. Kortom waar het ‘goed samenleven is in wijken en dorpen’ en waar kinderen zouden profiteren van ‘investeringen in het onderwijs’. En dankzij datzelfde bestuur zou ‘de samenwerking in de regio op rolletjes’ lopen en zou Alphen door ‘succesvolle marketing op de kaart gezet’ zijn. Het rapportcijfer dat burgemeester Liesbeth Spies (CDA) en haar wethouders zichzelf geven bedraagt een 10.

Het is prima om bewoners te betrekken bij de verkiezingen, laten SP en BA in een persbericht weten. Maar in de filmpjes wordt volgens fractievoorzitter Wil Verschuur van Beter Alphen ‘de halve waarheid in een te mooi jasje’ verteld. Niet behaalde resultaten of mislukte projecten worden verzwegen. En dat geldt ook voor de ‘gênante stoelendans’ en het geruzie in het college, die twee wethouders de kop kostte en waardoor de VVD zelfs in het geheel uit de coalitie stapte.