Volledig scherm
Opknapbeurt kunstwerk Raoul Wallenbergplein © Hans-paul Andrie001

Eerst de schilder dan de verhuizer voor Alphens kunstwerk

,,Het is een beetje lelijk, hé?'' zegt schilder Ibrahim uit Den Haag. ,,Maar let op. Alles wat ik schilder wordt mooi.'' De Hagenaar is gisteren met een collega begonnen met een 'kleine beurt' van het plaatstalen kunstwerk op het Raoul Wallenbergplein.

Kale plekken worden geschuurd en opnieuw in de verf gezet. Het kunstwerk wordt van top tot teen van een nieuwe coating voorzien als het volgend jaar verhuist naar een andere plek in Alphen.

Het blauwe gevaarte, getiteld A Dark Limousine Exit, moet plaatsmaken voor een nieuw te ontwerpen kunstwerk dat 'de identiteit van Alphen beter tot zijn recht brengt'. Zo formuleert kunstwethouder Kees van Velzen de deconfiture van het werkstuk van de Haagse beeldhouwer Ernst Hazenbroek. De CDA'er beklemtoonde dat zijn eigen mening, - hij noemde het werk eerder 'foeilelijk' - geen rol speelde bij zijn besluit.

De vervanging gaat Alphen al met al 150.000 euro gemeenschapsgeld kosten. Daar staat tegenover dat de bevolking zelf mag beslissen over wat er in de plaats komt. Weliswaar maken deskundigen en politici eerst een voorselectie van twee of drie ontwerpen, maar vervolgens kan iedereen zijn stem uitbrengen.

Stemming

Maquettes van de ontwerpen komen in het stadhuis te staan. Hoe de stemming precies wordt geregeld kon het college van b en w gisteren op de wekelijkse persconferentie nog niet zeggen. Een ander open eindje betreft de nieuwe plek voor het 'blauwe gevaarte'.

Het college houdt er serieus rekening mee dat geen enkele wijk of buurt het wil hebben. 'Als herplaatsing niet mogelijk blijkt, wordt aangegeven waarom herplaatsing niet lukt', zo valt in het Plan van Aanpak te lezen.

'A Dark Limousine Exit staat sinds zijn komst naar Alphen in 1992 ter discussie. Je kan gerust spreken van een 'mismatch'. Het beeld zou eerst in Park Rijnstroom geplaatst worden, maar omwonenden pruimden dit niet en kwamen in opstand.

Nieuw Elan-raadslid Robert-Jan Blom zei vorige week in deze krant dat het beeld rijp is voor de sloop en naar de oudijzerboer kon.

Het kunstwerk maakt deel uit van een serie van drie. De twee anderen staan in Amersfoort op de Stichtse Rotonde (bij het Dierenpark) en in Zuid-Korea, in de hoofdstad Seoul bij het Olympisch stadion.