Volledig scherm
Dubbeldekker van de NS. © Rianne den Balvert

Extra treinen op traject Leiden-Utrecht

UpdateDe spoorlijn Leiden-Utrecht wordt mogelijk een kwartierdienst, waarbij twee intercity's en twee sprinters per uur gaan rijden.

Anders dan nu stopt die intercity alleen in Leiden, Alphen en Utrecht. Daardoor wordt de reistijd korter. De sprinters stoppen wel op tussenliggende stations. Wanneer deze nieuwe opzet ingaat, is nog niet bekend. Provincie en NS doen nog nader onderzoek.

Daarmee zegt de provincie Zuid-Holland een doorbraak te hebben bereikt in de verbetering van deze spoorverbinding. Er wordt al jaren gepraat over verbetering, maar die onderhandelingen zijn muurvast komen zitten door de hoge vergoeding die vervoerder NS daarvoor vroeg. De Nederlandse Spoorwegen hebben nu zelf uit een onderzoek geconcludeerd dat op een andere manier wezenlijke verbeteringen mogelijk zijn.

Sneltrein

De ‘truc’ die Zuid-Holland samen met NS, ProRail, de provincie Utrecht, rijk en gemeenten wil toepassen, is van de huidige intercity een echte sneltrein te maken. Deze trein (twee keer per uur) stopt alleen nog op station Alphen, Leiden en Utrecht. De andere haltes worden overgeslagen. Daardoor is volgens een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen ‘een enorme tijdwinst’ te boeken. Het gaat om meerdere minuten per rit, wat voor zo’n relatief drukbereden traject veel is.

Hierdoor kunnen twee keer per uur ook sprinters gaan rijden. Die rijden nu alleen in de ochtend- en avondspits tussen Alphen en Leiden, in opdracht en betaald door de provincie. Deze Sprinter-nieuwe-stijl stopt op Leiden-Lammenschans, Hazerswoude-Rijndijk (gepland station), Alphen, Bodegraven, Woerden en wellicht Leidsche Rijn.

Goed alternatief

Quote

Zo’n snellere intercity zal ook de drukke verbinding tussen Den Haag en Schiphol ontlasten

Woordvoerder Martijn den Dekker

Woordvoerder Martijn den Dekker van de provincie Zuid-Holland: ,,Deze opzet ziet er voor veel reizigers aantrekkelijk uit, verwachten we. Bovendien komen Leiden en Utrecht in tijd veel dichter bij elkaar te liggen. Zo’n snellere intercity zal ook de drukke verbinding tussen Den Haag en Schiphol ontlasten. Reizigers krijgen zo een goed alternatief bij storingen rond Schiphol.’’

Wanneer de treinen volgens deze nieuwe dienstregeling gaan rijden, is moeilijk te zeggen. Anders dan bij de ‘oude’ ideeën voor spoorverbetering ziet NS deze variant wél zitten omdat er genoeg reizigers worden binnengehaald. ,,Maar dit idee is nog niet kant en klaar in te passen. NS moet nog kijken hoe dit in de dienstregeling moet worden ingepast.’’ Duidelijk is ook dat bij Bodegraven een gedeeltelijke spoorverdubbeling nodig is. Nu moet de ene trein op het station op de andere wachten.

Er zit wel een keerzijde aan de alternatieve opzet. Bij Zoeterwoude is het nieuwe station Zoeterwoude-Meerburg gepland. Dit kan echter niet in de nieuwe dienstregeling worden ingepast, omdat dit veel extra geld kost. De provincie gaat studeren op alternatief openbaar vervoer in samenspraak met de gemeente Zoeterwoude.