Volledig scherm
Jan Vergeer (CDA) is opgetogen dat de fietstunnel dichterbij is gekomen. © Pim Mul

Fietserstunnel bij oprit N11 onverwacht dichtbij

De kansen op een door het CDA zo vurig gewenste fietstunnel bij de oprit van de N11 zijn plots flink gestegen. De provincie verwacht geld over te houden voor nieuwe projecten.

De aanleg van de tunnel kan een stap dichterbij komen, omdat de provincie Zuid-Holland heeft aangekondigd dat er mogelijk geld over zal blijven voor andere projecten. Daarom haalt die nu negen projecten naar voren die alvast zouden kunnen worden uitgevoerd. De aanleg van de fietstunnel bij de oprit van de N11, bij de rotonde op de Goudseweg, is er daar één van. Op het moment dat de provincie daadwerkelijk geld overhoudt, kan zij gelijk met de aanleg beginnen.

Quote

Het is wachten op een ongeluk. Fietsers hebben hier geen voorrang

Jan Vergeer

En dat kan op goedkeuring rekenen van een blije Jan Vergeer, fractievoorzitter van het CDA in Bodegraven-Reeuwijk. Een jaar lang maakte hij zich hard voor de tunnel. De oversteekplaats is voor fietsers levensgevaarlijk, luidt het oordeel van de christendemocraat. ,,Het is wachten op een ongeluk. Fietsers hebben geen voorrang. Het is levensgevaarlijk, vooral in het donker en in de winter."

Automobilisten komen voor het leeuwendeel aanrijden vanaf de N11, de N459 en de A12. Omdat dat wegen van de provincie of het rijk zijn, is het niet alleen het probleem van Bodegraven-Reeuwijk, stelt Vergeer. ,,Vorig jaar zijn we een actie begonnen om de fietsveiligheid in de gemeente te verbeteren. We hebben toen een lijst met veertig onveilige verkeerssituaties aan het college van b en w overhandigd.

Deze oversteekplaats stond met stip op één. Dit is het gevaarlijkse fietsknelpunt in de regio. We hebben vervolgens elke mogelijkheid in de gemeenteraad aangegrepen om dit onderwerp te bespreken. Er is zelfs een Tweede Kamerlid op bezoek geweest."

De aanhouder wint, of staat in ieder geval met 1-0 voor: de komst van een tunnel is een stap dichterbij. Hoe die er precies uit gaat zien, wat die moet kosten en wanneer de onderdoorgang er daadwerkelijk zal liggen, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de provincie voornemens is om vijf van de negen projecten vanaf 2019 daadwerkelijk te gaan uitvoeren.

De Fietsersbond Gouda, waar Bodegraven-Reeuwijk onder valt, heeft een hard hoofd in het plan voor de tunnel. ,,Eerst zien, dan geloven. Ik zie veel liever andere oplossingen", aldus Rick Schmohl. ,,Zo'n tunnel is een veel te grote operatie, denk ik. Veel beter kan de rotonde worden verbeterd. Denk aan voorrang voor fietsers of een stoplicht. En er kan door auto's fatsoenlijker worden gereden."