Volledig scherm
PREMIUM
Dennis Captein © Julia Captein

Gedrocht van een hefbrug

COLUMNDe Boskoopse hefbrug is een icoon. Een monument. De Eiffeltoren van het Groene Hart. Aldus sommigen. Ik zie daarentegen alleen maar ergernis. Veel te smal en hartstikke onveilig voor iedereen die niet in een grote vrachtauto zit. Daarnaast is het een gedrocht van een object en, naar nu blijkt, een hoop schroot, roestig en gammel.

Quote

Het wordt de hoogste tijd om Boskoop een functione­le infrastruc­tuur te geven

Dennis Captein

Deze week werd bekend dat de hefbrug op instorten staat. Dat vind ik de grap van de eeuw. Maar goed, elk nadeel heeft zijn voordeel. Dus als we de slooptroepen van Vlasman er nu gelijk bij roepen, is die hefbrug in no time weg. Waarna we er vervolgens een moderne, brede brug voor terug kunnen leggen. Echt wel dat dit mogelijk is. Kan Niet ligt op het kerkhof en Wil Niet ligt ernaast.

Het wordt de hoogste tijd om Boskoop een functionele infrastructuur te geven. Na jarenlang (terecht) geklaag van boomkwekers over het rampzalige wegennet is deze poreuze Gouwe-overgang de druppel die de emmer doet overlopen. Ik ben benieuwd in hoeverre de politiek de wereldvermaarde heestercultuur van Boskoop waardeert? Wethouder Kees van Velzen komt haast superlatieven tekort om 'onze' bomen en planten de hemel in te prijzen. Maar praatjes vullen geen gaatjes. Waar blijven die daden?

Los daarvan vraag ik mij af hoe lang die brug nu al onveilig is. Je kunt mij niet vertellen dat die brug altijd zeer frequent is nagekeken op roest, scheuren en andere ernstige mankementen. Dit is bij toeval ontdekt. In Italië stortte vorig jaar zomer een oude brug in die ook als een landmark werd beschouwd. Niemand had ooit voor mogelijk gehouden dat dit kon gebeuren. Maar het gebeurde wel. Dus wanneer had de ramp zich in Boskoop voltrokken? Binnenkort? Of had het gevaarte ergens in het (recente) verleden al naar beneden kunnen denderen?