Volledig scherm
Tijdens een beurs voor streekproducten in het Groene Hart wordt er uitgebreid gesproken over regionale kaas. © Peter Franken

Groene Hartcoöperatie heeft wind in de rug

Het gaat goed met de streekproducten. De Groene Hartcoöperatie, waarbij dertig boeren zijn aangesloten, had vorig jaar een omzet van 2 miljoen euro. 

Vrijdagochtend presenteerde een aantal leden hun producten aan de detailhandel, het grootwinkelbedrijf en andere klanten onder de noemer: Over de Vloer bij de boer. Dat gebeurde bij kaasboerderij De Vossenburch in Langeraar. Het was vooral proeven van nieuwe en oude streekproducten.

Quote

Het belangrijk­ste blijft de verkoop in de winkel op de boerderij

Dick Kwakernaak

,,We zijn de puberteit voorbij’’, zegt melkveehouder Edwin Veldhuijzen uit Zoeterwoude, sinds een half jaar voorzitter van de coöperatie. ,,Dit jaar hebben we het bestelsysteem verbeterd om de klanten nog beter te kunnen helpen. We zijn echt een professionele organisatie en we streven ernaar zo goed mogelijk naar onze klanten te luisteren. Daarom houden we zulke proeverijen.’’

Leren

Zes jaar geleden werd de coöperatie opgericht. Het idee erachter was om de tussenschakel tussen producent en consument in eigen beheer te nemen. En die tussenschakel betekent niet alleen het ontwikkelen en het verkopen van nieuwe producten, maar ook de marketing, de reclame, de verpakking. ,,In het begin weet je niet wat er allemaal op een etiket moet staan, wil je het in een winkel kunnen verkopen. De streepjescodes, dat moesten we als agrariërs allemaal leren’’, zegt Veldhuijzen lachend. ,,Zo heeft het twee jaar geduurd voordat ons zuivel bij de Hoogvliet stond.’’

De Hoogvliet is de belangrijkste klant van de coöperatie, de supermarktketen vindt haar oorsprong in het Groene Hart en steunt de lokale producent. Het assortiment van de coöperatie begon met kaas, daarna kwam zuivel, aardappelen-groente-fruit en vleeswaren. De coöperatie is nu onder andere bezig met het ontwikkelen van boerenijs, appelcider en prosecco van frambozen.

,,In de zuivel zien we dat de volle melk weer terugkomt. Liefst met een laagje room erop, zoals vroeger,’’ vertelt Van Veldhuijzen. ,,Vet mag weer, zeggen voedingsadviseurs. We hebben bij de Jumbo-supermarkt geëxperimenteerd met een melktap. Maar dat ligt toch wat moeilijk omdat de marges erg klein zijn.’’

Komijnzaad

Aardappelteler Ineke Munsterman uit Leimuiderbrug laat zelfgebakken aardappelcake proeven. ,,Klanten in de supermarkt kiezen uit groene, blauwe en rode zakken aardappels. Was het de vorige keer goed? Dan nemen we weer blauw. We moeten ze eigenlijk leren wat een aardappel precies is. Waarom wij onze piepers ongewassen verkopen, want dat is beter voor de kwaliteit en houdbaarheid. We zien dat de klant vaker voor kwaliteit kiest en dat de omzet langzaam stijgt.’’

Quote

We zijn echt een professio­ne­le organisa­tie en we streven ernaar zo goed mogelijk naar onze klanten te luisteren

Edwin Veldhuijzen

Melkveehouder en kaasmaker Dick Kwakernaak uit Oud Ade maakt Leidse kaas. ,,De belangstelling voor Leidse zit in de lift. Veel ouderen moeten op hun cholesterol letten en nemen Leidse want die is van oudsher minder vet.’’ Hij vertelt dat Leidse al 400 jaar oud is. ,,Toen was de boter heel duur, dus gingen boeren de melk afromen. Met die afgeroomde melk werd een magere en wat droge kaas gemaakt. Om ze wat minder droog en smaakvoller te maken, deden ze er komijnzaad in, die de Verenigde Oost-Indische Compagnie uit verre streken haalde. Toevalligerwijs is boter op het moment weer zo duur. Die brengt meer op dan een kilo kaas.’’ Voor Kwakernaak is de verkoop via de coöperatie belangrijk, maar niet zo ‘dat mijn bedrijf omvalt als het ophoudt’. ,,Het belangrijkste blijft de verkoop in de winkel op de boerderij. Maar daar verkoop ik ook weer producten van de coöperatie. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’’