Volledig scherm
Alphenaar Ronald Faas gebruikte zijn smartphone in de auto te pas en on pas. Nu is hij afgekickt en blogt hij voor Veilig Verkeer Nederland. © Peter Franken

'Ik ben geen slaaf meer van mijn telefoon'

Zo'n 25 jaar was Ronald Faas verslaafd aan zijn smartphone. Ook in de auto gebruikte hij zijn mobiel vaak. Bijna drie maanden geleden stopte de Alphenaar (55) er resoluut mee. Via internet stimuleert hij anderen zijn voorbeeld te volgen. Zijn actie is nu geadopteerd door Veilig Verkeer Nederland.

Quote

Ik schrijf niet moralise­rend, gezien mijn verleden heb ik ook niet veel recht van spreken

Ronald Faas

Achteraf, zegt Faas, is het een enorm wonder dat hij nooit een zwaar ongeluk heeft veroorzaakt. ,,Je houdt jezelf voor de gek door te denken dat je tegelijk kunt rijden en je telefoon bedienen. Nu schaam ik me ervoor, maar vroeger reageerde ik lacherig wanneer familie of collega's me op het gevaar wezen. 'Mij overkomt toch niks', dacht ik. En de kans dat de politie me zou pakken, leek me nihil. Nu schaam ik me voor dat gedrag.''

Afgelopen zomer, toen hij op vakantie in Luxemburg bijna zijn caravan in puin reed, kwam de ommekeer. ,,Een wake-upcall'', aldus Faas. Sindsdien legt hij zijn mobieltje steevast weg als hij in zijn imposante witte Mercedes stapt. Met die wagen zit het directielid van 3M Benelux (producent van de gele Post-Itplakvelletjes en nog duizenden producten) nog vrijwel dagelijks op de weg. Hij pendelt tussen Alphen en Delft of rijdt zelfs naar het hoofdkantoor in Brussel.

Verlengstuk

Quote

Strenger straffen? Prima. Meteen het rijbewijs afpakken? Nog beter, maar de pakkans blijft klein

Ronald Faas

Die verre rit, zo blikt Faas terug, greep hij steevast aan om in zijn wagen te telefoneren, mail te checken en versturen of te communiceren via WhatsApp. Een parkeerplaats opzoeken om de auto even stil te zetten? Daarvoor gunde hij zichzelf geen tijd, zeker niet toen hij nog sales en marketing deed. Hij belde, mailde of appte wel onderweg. Zodra hij stilstond bij een verkeerslicht of in de file was het helemaal raak. ,,Dan weet je dus dat je verslaafd bent. Die telefoon werd een verlengstuk van mijn lichaam. Ik vond het helemaal niet vreemd dat ik 'm ook in de auto vaak beet had en snapte niet dat anderen daar kwaad om werden.''

Natuurlijk kwamen er carkits en andere hulpmiddelen om de telefoon wel veilig te gebruiken in de auto. De meeste vond Faas onhandig in gebruik en nu legt hij zijn telefoon liever weg. ,,Eerst helemaal uit zicht, maar nu heb ik bluetooth en ligt-ie weer binnen handbereik. Toch kan ik er goed vanaf blijven. Ik ben geen slaaf meer van dat apparaat, die telefoon is mijn vijand niet meer. Het geeft zoveel rust onderweg. En wat is nou echt belangrijk, waarvoor je het risico zou willen nemen?''

Verkeersdoden

Elf weken is hij nu 'clean', meldt Faas trots. Onlangs begon hij via een eigen website (ikrijdsmartzonderphone.nl) zijn missie om ook anderen te overtuigen de mobiele telefoon niet langer te gebruiken in hun auto. Veilig Verkeer Nederland pikte de actie meteen op en brengt de wekelijkse columns van Faas bij een groter publiek onder de aandacht. ,,Ik krijg daar niks voor, dat hoeft ook niet. Ik ben er trots op dat telkens honderden mensen mijn stukjes lezen en delen op sociale media.''

Want Faas is zich 'kapot geschrokken' van de keiharde cijfers. Bijna 90 procent van de automobilisten geeft toe onderweg te appen, aldus VVN. Uit een ander onderzoek blijkt volgens Faas dat dagelijks in Europa 16 verkeersdoden vallen door smartphonegebruik.

Strenger straffen dan maar? Prima, vindt de Alphenaar. VVN en ANWB lobbyden al bij het nieuwe kabinet om de boete te verdubbelen, van 240 naar 480 euro. ,,Meteen het rijbewijs afpakken, nog beter. Maar de pakkans blijft klein.'' Keiharde voorlichting kan ook helpen, denkt Faas. ,,Verzekeraar Interpolis liet een filmpje maken waarin een automobilist vertelt dat hij was afgeleid door zijn telefoon en een kind doodreed dat op de achterbank van de auto voor hem zat.''

Herkenbaarheid

En dan is er nog de techniek. Faas vindt de SafeDrivePod een handig ding. Het geeft een signaal af zodra de auto rijdt en een app blokkeert dan het scherm van je mobieltje (alleen handsfree bellen en navigeren kan nog). ,,Ik wil eigenlijk dat ons bedrijf dit beschikbaar stelt voor alle duizend werknemers in de Benelux. Dat zou een mooi statement zijn.''

Voorlopig voert hij zijn actie vooral online. ,,Ik denk dat herkenbaarheid de kracht is van mijn columns. Ik schrijf niet moraliserend, gezien mijn verleden heb ik ook niet veel recht van spreken.'' Minstens 15 columns heeft Faas nog klaarliggen. Hij hoopt er zeker tientallen te schrijven en dat deze later worden gebundeld in een boekje. ,,Ik ben ook bezig met een podcast. Vloggen? Dat past meer bij jongeren, maar waarom niet? Ik sta overal voor open, als mijn boodschap maar overkomt.''