Leimuiden blij: experimentele vliegroute wordt een blijvertje
Een succesje voor Leimuiden: de proef waarbij vliegtuigen vanaf Schiphol met een bocht om het dorp heen vliegen om de geluidsoverlast te beperken, wordt definitief gemaakt. In combinatie met een andere maatregel leidt dit tot bijna zevenhonderd minder ‘ernstig gedupeerden’ in de regio van de luchthaven.
Dat heeft de Omgevingsraad Schiphol (ORS) afgesproken. De proef liep sinds januari 2017. Jarenlange strijd vanuit Leimuiden heeft er toen voor gezorgd dat vliegtuigen van KLM en Transavia tijdelijk met een iets ruimere bocht om het dorp heen zouden vliegen om de herrie te verminderen. De vliegtuigen draaiden iets eerder naar links, zodat ze meer over de Westeinderplassen vlogen in plaats van over het dorp in Kaag en Braassem. Dit experiment is een succes gebleken, concludeert de ORS nu. Daarom wordt de route definitief gemaakt.
Bovendien komt er een andere, vaste, nachtelijke route naar de Zwanenburgbaan. Dit is vooral gunstig voor de regio van IJmond en Alkmaar. Beide maatregelen leiden tot 600 tot 700 minder ‘ernstig gehinderden’.
Oorlog
De regio van Leimuiden was blij met de proef, maar andere geluiden klonken er uit Aalsmeer, Kudelstaart en Hoofddorp. Werkgroepen in die regio’s meenden de dupe van de nieuwe route te zijn en juist méér vliegtuigoverlast te ervaren. Zij hebben meermaals vergeefs geprobeerd om het experiment stop te zetten. ,,Nog even en Kudelstaart is het binnengebied van Schiphol’’, luidde de kritiek.
Om de getroffen regio tegemoet te komen heeft de Omgevingsraad nu in Den Haag aangedrongen op aandacht voor de hele ‘zuidoosthoek’ van Schiphol, in een nog te maken plan voor een afname van vliegherrie.
De Werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem Noord is blij. ,,We zijn hier sinds 2009 mee bezig. Dit laat zien dat je wél iets kunt bereiken als inwoner of werkgroep, terwijl iedereen altijd zegt dat Schiphol een Don Quichot-verhaal is“, zegt Rob Loekenbach.
Volgens hem vliegt door de proef 30 tot 39 procent van de vliegtuigen de andere route. ,,We hebben de slag gewonnen, maar de oorlog nog niet. We moeten alert blijven op wat er nog gaat komen.”
Loekenbach doelt op de groeiplannen van Schiphol, dat ook nadenkt over nieuwe vliegroutes. Bovendien vliegen niet alle maatschappijen via de proefroute bij Leimuiden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
PREMIUM
Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt klachten Schiphol serieus te nemen
Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Rijkswaterstaat heeft gisteren in het gemeentehuis van Bodegraven gesproken met bewoners en bestuurders uit het Groene Hart over de toenemende overlast van Schiphol. Dan gaat het om lawaai en de uitstoot van fijnstof, stikstof en CO2. -
PREMIUM
Klagen over Schiphol: het lucht op, maar de hinder blijft
Klagen over Schiphol is als klagen over het weer. Het heeft geen effect, maar het lucht wel op. Of zit het anders? -
PREMIUM
Met deze bomen heb je snel een koeler terras
De beste remedie tegen een hete zomer? Onze tuinexpert Laurence Machiels weet raad: plant nu nog bomen! Afhankelijk van de grootte van je tuin, legt ze uit welke bomen het best tot hun recht komen en welke genoeg (maar ook niet te veel) schaduw geven. ,,Strooi een mulchlaag van compost of bladaarde onder de boom, dat houdt de verdamping tegen.’’ -
PREMIUMGroene Hart in 2016
Enorme V&D was mijlpaal ‘waarvan de heer Sinkel zich in zijn stoutste dromen geen voorstelling kon maken’
Vroom & Dreesman, beter bekend onder de afkorting V&D. Generaties groeiden ermee op. Ook in Alphen.Alphen aan den Rijn
-
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
-
-
Groene Hart drukt Schiphol met de neus op overlast
Dick Benschop, CEO van Schiphol, neemt de zorgen van Zuid-Holland en Utrecht mee in het bedenken van extra maatregelen tegen overlast van vliegverkeer. -
PREMIUM
Hein en Gert kweken ‘wondermiddel’ tegen stikstof: ‘Kan oplossing zijn voor boeren’
Het houdt veel stikstof vast, helpt de bodem reinigen én je kunt het op heel veel manieren slim verwerken. Met hun ‘wondermiddel’, mammoetgras, wil Dutch Plant Force (ook) het Groene Hart ‘veroveren’.Boskoop