Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP

Meer ruimte rond station Hazerswoude

Na jaren van discussie over de bouw van het nieuwe NS-station in Hazerswoude-Rijndijk, is het dagelijks gemeentebestuur eruit. Uit de twee overgebleven varianten - ruim of compact - is de keuze gevallen op de ruime variant, waarbij de Gemeneweg een stuk wordt verlegd.

Quote

We hebben alle plussen en minnen van beide varianten op een rijtje gezet en dan komt de ruime variant er beter uit

Tseard Hoekstra

Het besluit valt, zegt wethouder Tseard Hoekstra van Verkeer en Vervoer, na maanden van intensief overleg met alle betrokkenen. Na drie ontwerpsessies bleven uiteindelijk twee varianten over.

Bij de compacte variant komt het parkeerterrein voor 50 auto's ten westen van de doorgaande Gemeneweg en het station ten oosten. De automobilisten bereiken het station via een tunnel.

In de ruime variant wordt de Gemeneweg iets in oostelijke richting verschoven, waardoor er meer ruimte rond het station wordt gecreëerd. Het parkeerterrein komt direct aan het station te liggen.

Woonwijk
Verder is er extra ruimte voor de toekomstige uitbreiding van het parkeerterrein, nodig voor de reizigers uit de nog te bouwen woonwijk Westvaartpark (200 huizen). In deze variant ligt het station 100 meter westelijker dan in de compacte variant.

Beide varianten voorzien in een langzaamverkeertunnel onder het spoor door. En in beide varianten is het station even groot, vergelijkbaar met station Boskoop. ,,We hebben alle plussen en minnen van beide varianten op een rijtje gezet op gebied van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, comfort, sociale veiligheid en toekomstbestendigheid en dan komt de ruime variant er beter uit'', zegt VVD-wethouder Tseard Hoekstra. ,,En uiteindelijk is de ruime variant ook flink goedkoper doordat er een tunnel minder in zit en er minder grond moet worden verzet. In de compacte variant wordt gewerkt met hoogteverschillen.''

Geen tunnel
Het is overigens de provincie Zuid-Holland die de aanleg van het station betaalt. Hoewel de gekozen variant de goedkoopste is, betekent dat niet dat er geld beschikbaar komt voor een breed levende wens onder de inwoners: de gelijkvloerse kruising van spoor en Gemeneweg vervangen door een viaduct of tunnel.

Uiteindelijk zal de gemeenteraad de definitieve beslissing nemen. Het nieuwe station zal vermoedelijk niet eerder opengaan dan in 2021 of 2022, wanneer de frequentie van de lijn Utrecht-Leiden omhoog gaat. De eerste ruimtelijke beslissingen moeten komend jaar toch wel genomen worden.