Volledig scherm
De nieuwe trein die straks tussen Gouda en Alphen rijdt. © Frank Jansen

R-Net rijdt vanaf 11 december tussen Gouda- Alphen

Door de maandenlange testritten in het hele land staan al heel wat kilometers op de teller. Verder is alles nog spiksplinternieuw in de rood-grijze R-Net trein die over een maand tussen Gouda en Alphen rijdt. AD Groene Hart nam alvast een kijkje, maar mocht nog niet meerijden.

Quote

Het dienstroos­ter is er nog niet, maar ik hoop dat ik gelijk de eerste dag aan de beurt ben

Machinist Thomas de Kok
Volledig scherm
© Fran

De jonge machinisten die worden ingezet staan te trappelen, maar zij mogen nog niet rijden met de Flirt 3 van de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Ook Erik Jan Kip, projectleider NS Reizigers, is nog niet mee geweest.

,,De testritten - ritjes door het hele land - zijn omgeven door een streng veiligheidsregime. Behalve het personeel dat de testritten uitvoert sinds begin dit jaar, mag er niemand mee. Het is de eerste trein van dit type dat in Nederland gaat rijden. Alles wordt eerst uitvoerig getest.''

Stilstaande trein
Verslaggever en fotograaf moeten het dus doen met een rondleiding in een stilstaande trein, op het terrein van NedTrain op de grens van Den Haag en Leidschendam.

De ruimte voorin de nieuwe trein wordt onder andere het domein van Thomas de Kok (18), speciaal voor deze baan verhuisd van Zeeland naar Gouda. Op zijn stoel - hetzelfde type als in de grijze ICE-treinen van Nederland naar Duitsland - zit hij een eind van de voorruit af. Kip: ,,Dat heeft alles te maken met de veiligheid. Er zit een crashzone ingebouwd. Die vangt de klap ruim voor de machinist op als er ooit iets gebeurt.''

(Lees verder onder de foto)

Volledig scherm
De ruimte voorin de nieuwe trein wordt onder andere het domein van Thomas de Kok (18), speciaal voor deze baan verhuisd naar Gouda. © Frank Jansen
Volledig scherm
Een usb-aansluiting om je telefoon op te laden. © Frank Jansen

Eerste dag
Daar wil De Kok nog niet aan denken. Wel aan het rijden met R-Net. ,,Het dienstrooster is er nog niet, maar ik hoop dat ik gelijk de eerste dag (zondag 11 december, red.) aan de beurt ben.''

Een baan waar de Zeeuw al van droomt sinds hij kind was. De opleiding volgde hij op het mbo in Rotterdam. Kip: ,,Voorheen leidde NS de machinisten altijd zelf op, maar we hebben nu een overeenkomst met de mbo's.''

De Kok zegt dat hij het laatste zetje om op deze lijn te komen van een van zijn docenten kreeg. ,,Die zei me dat dit een kans is die niet vaak voorbij komt: èn een nieuwe trein èn een nieuw project.''

Apart traject
De lijn van Gouda naar Alphen is een prima startplek voor de jonge machinisten, aldus Kip. ,,Het is een redelijk apart traject. Nauwelijks ander treinverkeer. Als ze hier een jaar hebben gereden, kunnen ze doorstromen naar het landelijke net van de NS.''


Quote

Met de provincie is afgespro­ken dat er zeer regelmatig mobiele controle-teams mee gaan

Projectleider Erik Jan Kip

Is dat niet saai, elke dag op en neer van Gouda naar Alphen? ,,Nee, daar ben ik niet bang voor'', zegt De Kok. ,,Bij Veolia in Nijmegen, waar ik stage liep, heb ik gemerkt dat op een vaste lijn je het traject zeer goed leert kennen. Als je een keer vertraging hebt weet je na verloop van tijd precies waar je wat snelheid kunt verhogen.'' En net als daar vindt hij het ook leuk als hij na verloop van tijd hier vaste reizigers gaat herkennen.

Twaalf van deze jonge machinisten heeft NS al aangenomen. Als over een jaar de trein elk kwartier in plaats van elk half uur rijdt, wordt dat uitgebreid tot dertig. Ze worden begeleid door vijf ervaren machinisten.

Keurmerk
R-Net is het keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Het is een initiatief van de provincies Flevoland, Noord- en Zuid-Holland en Utrecht, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Stadsregio Amsterdam. In R-Net werken onder andere de vervoerders Arriva, Connexxion, GVB (Amsterdam), HTM (Den Haag), NS en RET (Rotterdam) samen. De treinen, metro's, trams en bussen van R-Net hebben allemaal dezelfde, herkenbare rood-grijze uitstraling.

R-Net Gouda/Alphen omvat zes treinstellen. Inge Rijgersberg van de NS: ,,Dat is nu meer dan voldoende en als de kwartierdienst in gaat, nog steeds voldoende.'' De NS rekent op een groei in het aantal reizigers, dat op de huidige lijn ongeveer 6.000 per dag is. De provincie liet eerder weten ook uit te gaan van een flinke groei. Die verwijst naar soortgelijke ervaringen met Randstadrail Den Haag/Zoetermeer en de 'metro' van Den Haag naar Rotterdam, de opvolger van de Hofpleinlijn.


Volledig scherm
De wc in de nieuwe sprinter. © Frank Jansen
Volledig scherm
© Frank Jansen

Kids-corner
Kip en De Kok laten hun ogen nog eens door de grijs-rode trein gaan. Alles glimt nog, ruikt nog nieuw. Grijs-rode bekleding van de stoelen in de 2de klas, hetzelfde patroon als in de R-Net bussen in de Randstad. Leren stoelen en zelfs tapijt in de 1ste klas. De 2de klas beschikt ook nog over loungehoekjes. Kip: ,,En een extra laag. Dat wordt de kids-corner.''

Er zijn ook drie haken om fietsen aan op te hangen.,,Het is een hele mooie trein'', vindt De Kok. Kip: ,,We moesten uiteraard voldoen aan de voorwaarden van de provincie (de 'baas' van de lijn Gouda - Alphen -red.), maar we hebben er zelf nog een aantal aan toegevoegd.''

Provincie
De NS, zegt hij, vond in de provincie een goed overlegpartner. ,,Bij de aanbesteding is niet voor de laagste prijs gegaan. Er is vooral op kwaliteit gelet. Dat is wel mooi.'' En met kwaliteit wordt ook reizigersgemak bedoeld. Kip wijst op usb-stopcontacten onder de tafeltjes, gewone 230V-stopcontacten tussen de stoelen in de 1e klas, wifi, een rolstoelvriendelijk toilet, met commode om de baby te verschonen.

En overal beeldschermen. ,,In veel treinen zijn er een stuk of 3. Hier hangen er 17. Uiteraard met de reistijden van de trein zelf, maar we geven ook informatie over de aansluiting op de bus, informatie over de gemeenten als het wenselijk is.''

Camera's
Voor de sociale veiligheid van de reiziger hangen overal camera's. Naast de noodknop zit een SOS-knop, voor een directe verbinding met de machinist. Kip: ,,Die kan op een beeldschermpje ook zien wat er in de trein aan de hand is.''

Ziet een conducteur dat dan niet? Nee, want die is er niet in R-Net. ,,Maar'', voegt Kip daar direct aan toe, ,,dat betekent niet dat er geen controle is. Met de provincie is afgesproken dat er zeer regelmatig mobiele controleteams meegaan. '' Dat betekent dat verder alles neerkomt op De Kok en zijn jonge collega's. ,,Ik volg nu zelfs een cursus onderhoudstechniek, zodat ik kleine problemen zelf kan verhelpen.''

EHBO-cursus
En, omdat er geen conducteur is, ook nog een ehbo-cursus en de bediening van de in elk treinstel aanwezige aed. Vanmiddag wordt de trein officieel gepresenteerd. Gedeputeerde Floor Vermeulen (woonachtig in Boskoop, waar hij de trein elke dag kan tegenkomen) is daar bij.