Ritje in ‘beste bus ooit’

videoHet Busmuseum in Zevenhoven is niet groot maar heeft waarschijnlijk wel de meeste attributen per vierkante meter. Dit weekend trok vooral een oude bus van Maarse en Kroon de aandacht.

Cees van Lith heeft aan het Noordeinde duizenden voorwerpen op een paar vierkante meter. Het doet de liefhebber likkebaarden. Hij of zij vindt er miniatuurbussen, chauffeurspetten, fotomateriaal, oude buskaartjes en nog veel meer.

Het bijzondere museum is normaal alleen op afspraak te bezoeken, maar tijdens de open dagen, met Pinksteren, is alles anders.

Van Lith vertelt de bezoekers gevraagd en ongevraagd mooie verhalen. Bijvoorbeeld over hoe het allemaal begon ,,In de jaren 50 had ik drie ooms die buschauffeur waren. Dan reed ik vaak mee en op de eindhalte, als we even moesten wachten in Leiden of Woerden raapte ik de oude vervoersbewijzen op.’’

Ondanks zijn fascinatie voor het openbaar vervoer is Van Lith zelf overigens nooit buschauffeur geweest. Zijn eigen werk beviel hem goed. ,,Ik heb 44 jaar in het funderingswerk gezeten, als heier.’’

Toen hij nog werkte verspreidde hij zijn almaar uitdijende verzameling onder verzorgingshuizen, bibliotheken of historische verenigingen. ,,Dat gesleep werd ik zat. Toen ik met pensioen ging, heb ik de verzameling bij mij thuis in een nieuwe schuur ondergebracht. Ik had graag nog wat meer ruimte gehad, maar dat ging niet. De schuur kon niet groter omdat we tegen een dijk aan zitten.’’’

Zijn verzameling maakt indruk. Bijvoorbeeld op bezoeker José Argibay uit Utrecht, zelf verzamelaar van polshorloges. ,,Schitterend, zo’n beleving bij deze man en dan zo veel spullen in zo’n kleine ruimte.’’

Blikvanger

Blikvanger op de open dagen was een oude bus van Maarse en Kroon, een Leyland Royal Tiger, met een opbouw die gemaakt is bij Verheul in Waddinxveen. De bus heeft tot 1975 in de regio gereden en werd enige jaren geleden opgekocht door Pierre van den Berg (59) uit Korteraar. Pierre is zelf buschauffeur en heeft een voorliefde voor oude bussen. Hij heeft er enkele ondergebracht in de Stichting Youngtimerbussen. ,,Mijn vader was buschauffeur bij Maarse en Kroon. Ik heb als kind nog in zo’n bus gezeten. De aanschaf waren de kosten niet, maar het onderhoud is wel een dingetje. Deze bus heeft daarom vier jaar stilgestaan.’’

De laatste jaren wordt de bus zo’n zes keer per jaar van stal gehaald, voor bruiloften en speciale evenementen. ,,Zondag was het de eerste keer dit jaar dat we reden.’’ Het rijden liet Pierre dit keer over aan zijn zoon Wesley (25) uit Alphen. Van beroep ook al buschauffeur, maar dan op wat moderner materieel. ,,Maar deze bus rijdt goed voor zijn leeftijd. Je moet wel even weten hoe je moet sturen, anders ga je bij de eerste bocht gelijk rechtdoor. Hij heeft bijvoorbeeld geen stuurbekrachtiging.’’

Dat stuurmanskunst nodig is, blijkt als Wesley met tal van geïnteresseerden een rondje door de regio maakt. Daarbij wordt onder meer Nieuwkoop aangedaan. Op de Nieuwveenseweg moesten twee rotondes worden genomen. Wesley lijkt eindeloos te moeten draaien aan het stuur. ,,Ja, dat is een hele klus.’’

Peter van Cootwijk uit Almere is een van de passagiers. Hij was speciaal voor de open dag naar Zevenhoven gekomen en ook hij heeft een verleden in het openbaar vervoer. ,,Ik ben 38 jaar buschauffeur geweest. Dit is de beste bus die ze ooit gebouwd hebben. Dus de mogelijkheid om nog een keer mee te rijden met zo’n bus wil je niet missen. Hier loop ik wel warm voor.’’

Volledig scherm
© Peter van de Belt