Volledig scherm
PREMIUM
Zo gaat het nieuwe knooppunt Hoevelaken eruit zien. © Rijkswaterstaat/Arcadis

‘800 miljoen euro voor knooppunt Hoevelaken: te mooi om waar te zijn’

analyseVerkeersminister Van Nieuwenhoven trok dinsdag de stekker uit de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de wegenbouwers BAM en Van Oord. Knooppunt Hoevelaken moet opnieuw worden aanbesteed, omdat het risico op verliezen te groot is. De druiven zijn zuur, ook voor het verkeer dat de files nog langer zal moeten verdragen. 

De timing was ironisch. Op het moment dat zich dinsdag op de A1 bij Hoevelaken alweer de eerste avondfile vormde, kwam het nieuws naar buiten dat Rijkswaterstaat de aanbesteding voor de reconstructie van het klaverblad over moet doen. Verkeersminister Van Nieuwenhuizen ontbond het in 2015 gesloten contract met de wegenbouwers BAM en Van Oord uit angst voor kostenoverschrijdingen, die haar departement volgens afspraak zou moeten ophoesten. De bewindsvrouw haalde zo een streep door de niet eerder vertoonde samenwerking ‘vanaf de start’ tussen overheid en bouwpartners.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort