Volledig scherm
Een fietstransferium, zoals deze in Houten, staat bij een station. In Amersfoort zou die aan de stadsrand moeten komen. © ANP

‘Aan rand van de stad overstappen op fiets’

Automobilisten moeten aan de rand van Amersfoort, bijvoorbeeld aan het eind van de Leusderweg en de Hogeweg, kunnen overstappen op een leenfiets of de bus.

Quote

Jammer als al die groene ambities op de plank blijven liggen

Beppie de Vries, Milieudefensie

Dat voorstel hebben de Fietsersbond en Milieudefensie Amersfoort gisteren ingediend op het stadhuis. Zulke Parkeer & Fiets-plekken dragen bij aan het autoluw maken van de binnenstad, verwachten ze. Amersfoort kan er zich er ook mee profileren als duurzame stad.

De organisaties willen met hun voorstel de gemeente wakker schudden en aansporen om werk te maken van het coalitieakkoord uit 2018 en het Verkeer- en Vervoerplan (VVP) 2030 uit 2016. In beide documenten staat dat de gemeente parkeerlocaties aan de rand van de stad als kansrijk ziet en automobilisten wil verleiden met fiets of bus de stad in te trekken vanaf een zogeheten Park & Bike-plek. De Fietsersbond en Milieudefensie geven de voorkeur aan Parkeer & Fiets.

,,Het gaat nu al tijden vooral over de westelijke rondweg, maar deze mooie groene ambitie blijft op de plank liggen”, zegt Beppie de Vries van Milieudefensie. ,,In 2012 hebben we dit eens als idee aangedragen toen er duurzame ideeën bij de gemeente konden worden ingediend. Het werd goed ontvangen door de fietscoördinator van de gemeente. Het werd toen als te duur gezien, maar het is wel in het VVP terechtgekomen. We vinden dat de tijd nu rijp is om dit idee af te stoffen en dit voornemen eindelijk eens te gaan uitvoeren. Destijds dachten we alleen aan de fiets, maar een combinatie met openbaar vervoer, zoals de gemeente zelf al heeft geopperd, is denken wij beter.”

Bewegwijzering

Met dergelijke transferia aan de stadsranden zou Amersfoort een landelijk voorbeeld kunnen worden, menen de organisaties. Want nergens nog in den lande bestaan volgens hen grote parkeerterreinen aan stadsranden vanwaar mensen met een leenfiets – gratis of met een lage bijdrage – de stad in gaan. Met een heldere bewegwijzering, eventueel ondersteund door een app, kunnen mensen in een minuut of tien de binnenstad bereiken. ,,Zo’n transferium bij de afslag Bunschoten zou denk ik niet zo’n succes zijn”, zegt De Vries. ,,Dat is gewoon te ver fietsen naar de binnenstad.”

De Fietsersbond en Milieudefensie stellen daarom voor bij de drukste invalswegen, de Hogeweg en de Leusderweg, met een pilot te beginnen. ,,Het parkeren dient gratis te zijn en de parkeertarieven in de binnenstad moeten worden verhoogd”, licht De Vries toe. ,,De leenfietsen moeten ook ruimte bieden voor bagage. We denken aan een fietskrat of fietstassen.”

De organisaties zijn van plan nog meer groene ambities die op de plank zijn blijven liggen onder de aandacht te brengen van de politiek. ,,Zeker als het vrij simpel te realiseren is, kun je je afvragen waarom de gemeenteraad een groen idee laat liggen.”

Elke dag het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort