Volledig scherm
© Vincent van der Vlies

Amersfoort ontstemd over LPG-transporten

Amersfoort is zeer ontstemd over het feit dat in 2015 tegen de afspraken in 1900 of nog meer LPG-wagons over het spoor naar Apeldoorn reden. Staatssecretaris Dijksma moet snel actie ondernemen, vindt de gemeente.

Quote

Dat de getallen zo uiteenlo­pen, roept vragen op. We zullen ons door ProRail laten informeren en daarna conclusies trekken over de gevolgen voor de kern Hoevelaken

Wim van Veelen, wethouder

Ook Nijkerk (Hoevelaken) en Barneveld zijn verbijsterd over de onthulling van de NOS, die donderdagavond naar buiten bracht dat de nieuwe Vervoerswet voor gevaarlijke stoffen bij  lpg-transporten niet wordt nageleefd.

De lijn Amersfoort-Apeldoorn spant daarbij de kroon: volgens de regeling Basisnet mogen sinds vorig jaar nog slechts tien wagons met het brandbare gas passeren. De verzwegen overschrijding betreft het tweehonderdvoudige.

Bewoners langs het spoor in Amersfoort reageren met bezorgdheid op het nieuws. Het brandbare gas eist bij ontploffing van een wagon in bewoond gebied doden tot een straal van 150 meter, volgens de Amersfoortse veiligheidsdeskundige Vincent van der Vlies. De kans op een LPG-ramp is overigens uiterst gering, aldus de ingenieur.

Geschrokken
De Nijkerkse wethouder Wim van Veelen is geschrokken van het bericht, zegt hij in een reactie. ,,Dat de getallen zo uiteenlopen, roept vragen op. We zullen ons door ProRail laten informeren en daarna conclusies trekken over de gevolgen voor de kern Hoevelaken'', aldus Van Veelen. Ook de gemeente Apeldoorn eist opheldering van het ministerie, reageert wethouder Johan Kruithof. Hij wil samen optrekken met Amersfoort en Deventer - waar de LPG-treinen ook doorheen rijden en hoopt op steun van de provincies.

Dat spoorbeheerder ProRail vervoerders vorig jaar heimelijk toestond meer lpg-wagons langs Amersfoort, Hoevelaken en Barneveld te sturen, had te maken met werkzaamheden aan de Betuwelijn. Over het goederenspoor tussen de Rotterdamse havens en het Duitse Emmerich mogen volgens de wet Basisnet jaarlijks 50.000 LPG-wagons  passeren. Vanwege het werk aan de lijn werd een onbekend percentage over andere sporen gestuurd. Of de vervoerslimiet voor lpg op de lijn Amersfoort-Apeldoorn dit jaar opnieuw is overschreden, bleef gisteren onbeantwoord.

De enige gevaarlijke stof die sinds vorig jaar nog in substantiële hoeveelheden (vierhonderd wagons) over het  spoor naar Apeldoorn mag, is de giftige en brandgevaarlijke vloeistof acrylnytril. Op de lijn Diemen - Amersfoort-Oost mogen volgens de nieuwe wet jaarlijks nog een kleine 10.000 wagons met gevaarlijke stoffen  passeren. De bulk wordt gevormd door de koolwaterstof Pentaan (6.020 wagons), gevolgd door LPG (1.440 wagons) en acrylnytril (1.110). Over het genoemde spoor is ook ruimte voor 910 chloorwagons.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Amersfoort