Volledig scherm
Een dubbeldekker doet station Soest-Zuid aan. © AD

Boze brief Soest naar NS en Prorail

De NS en Prorail krijgen op hun kop van de gemeenteraad van Soest. Die heeft vandaag laten weten zwaar teleurgesteld te zijn dat er nog steeds lawaaierige dubbeldekkers rijden op de lijn Baarn-Utrecht door Soest. Vanwege de bochten in het traject maken de treinen veel snerpend kabaal door het zogeheten booggeluid.

De zware treinen maken veel snerpend kabaal door het 'booggeluid' dat ontstaat, als de trein in een bocht rijdt. De as van het wiel legt een kleinere afstand af in de binnenbocht, terwijl de as in de buitenbocht extra drukt op de spoorstaaf. Dat leidt tot een gillend geluid dat 100 decibel bereikt.

Ondanks acties van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, burgemeester Rob  Metz en de actiegroep Spoorverdovend is er nog niets veranderd. De NS beroept zich op een gebrek aan Sprinters voor het spoorlijntje door Soest, die geen booggeluid produceren. En Prorail heeft gezegd dat de smeerpotten die het geluid minimaliseren niet op voorraad zijn.

De toezegging die de NS heeft gedaan om per september Sprinters in de avonduren te zetten, noemt de gemeenteraad in zijn brief aan de raden van bestuur van NS en Prorail vaag. De hele zomer blijft het probleem immers bestaan, tegen gewekte verwachtingen in, aldus alle raadsfracties.

Klemmend beroep
De gemeenteraad snapt niet waarom de dubbeldekkers niet worden ingezet op  de lijn Amersfoort-Hoofddorp. Daar rijden hoofdzakelijk Sprinters, hoewel er nauwelijks bochten zijn in het tracé.  

De gemeenteraad doet een klemmend beroep aan beide ondernemingen om voor 1 juli de opdracht van staatssecretaris Dijksma uit te voeren om snel tot actie over te gaan. 'Er is nog steeds niets gebeurd en de bewoners blijven geteisterd door onaanvaardbare geluidhinder'.­

In samenwerking met indebuurt Amersfoort