Volledig scherm
© anp

Brandweer worstelt met gecrashte Tesla

De brandweer heeft vanochtend urenlang geworsteld met een dodelijk ongeval met een Tesla in Baarn. Brandweerlieden durfden het lichaam van de bestuurder niet uit de auto te halen, uit angst te worden geëlektrocuteerd.

Quote

Omdat was vastge­steld dat de bestuurder was overleden, is besloten geen risico te lopen op elektrocu­tie

Ronald Boer, brandweerwoordvoerder Utrecht

Het fatale ongeval gebeurde vanochtend in alle vroegte op de provinciale weg N415 tussen Baarn en Hilversum. Een 53-jarige man uit Hilversum reed op de doorgaande weg, toen hij rond 6.00 uur met volle snelheid tegen een boom klapte. Wrakstukken van zijn elektrische auto waren tot meer dan honderd meter ver weggeslingerd.

De brandweer zag ter plekke dat de bestuurder op slag was overleden.  Maar ook dat de bodemplaat van de Tesla uiteen was gereten, waardoor de accu's voor elektrocutiegevaar konden zorgen. ,,Normaal gesproken weten we hoe we het accusysteem onklaar kunnen maken, maar in dit geval was dat niet mogelijk," zegt de Utrechtse brandweerwoordvoerder Ronald Boer. ,,Omdat was vastgesteld dat de bestuurder was overleden, is besloten geen risico te lopen op elektrocutie."

Lees hieronder verder

Volledig scherm
© ANP
Quote

De omgang met een elektri­sche auto behoort inmiddels tot de basisoplei­ding van de brandweer

Frank Huizinga, landelijke brandweerwoordvoerder
Volledig scherm
© ANP

Experts van Tesla
De brandweer liet daarop experts van Tesla komen, die op hun beurt de hulp van experts van de accudienst inriepen. Pas om 11 uur werd de auto veilig verklaard en kon het lichaam van de bestuurder worden geborgen.  De politie was tot in de middag bezig met onderzoek. ,,Of iemand is de macht over het stuur verloren, of er is een andere oorzaak," zegt een politiewoordvoerder.

Ook autofabrikant Tesla doet onderzoek naar de toedracht. Zo worden sporen bekeken en wordt de computer van de auto uitgelezen.

Opmerkelijk
Dat de accu's van deze Tesla in brand zijn gevlogen, noemt autojournalist Niek Schenk opmerkelijk. ,,Het doet me denken aan twee incidenten in 2013 in de VS, waarbij Tesla-accu's vlam vatten. Tesla heeft naar aanleiding daarvan de bodemplaat van de auto iets veranderd en verzekerd dat het gevaar geweken was." De brandweer klaagde in 2013 dat de brand in de accu's moeilijk te blussen was. De incidenten zorgden destijds voor dalende beurskoersen. 

De Tesla in kwestie is een model S., type 85D, uit juni 2015. Deze 400 PK sterke auto van meer dan 100.000 euro beschikt over een zelfrijdend systeem. Het is de vraag of de bestuurder dit systeem aan had staan ten tijde van het ongeval. Op de rechtdoorgaande weg waren geen remsporen te zien. Ook als het zelfrijdend systeem ingeschakeld staat, moet de bestuurder zijn handen aan het stuur houden.

Bijscholing
De komst van de elektrische auto heeft de brandweer genoopt tot bijscholing. Wereldwijd zijn er sinds 2010 tientallen ongelukken met elektrische auto's gemeld, waarbij de accu in de meeste gevallen zorgt voor brand. Ook gisteren in Baarn moesten weggeslingerde accupakketten geblust worden met scheppen aarde uit de berm, omdat de schuimblusser zorgde voor kortsluiting.

Technologische ontwikkelingen maken het brandweerwerk ingewikkelder en risicovoller, stelt Stephan Wevers, voorzitter van Brandweer Nederland. ,,Dat geldt voor de auto-industrie met elektrische auto's, kooiconstructies, airbags en andere brandstoffen en ook voor incidenten met trams, treinen en bijvoorbeeld zonnepanelen. Veiligheid van onze mensen staat daarbij voorop."

Om antwoord te hebben op deze nieuwe risico's en om oplossingen te vinden voor nieuwe - vaak internationale - ontwikkelingen met onbekende risico's, investeert de brandweer in onderzoek in binnen-en buitenland. ,,Incidenten met hoogspanning is een onderdeel van de basisopleiding van de brandweer en komen terug in oefeningen. We werken daarbij met duidelijke protocollen zodat men weet wat te doen."

Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort