Volledig scherm
PREMIUM
Kindertherapeute Margreet van der Veen: ,,Piekergedachten wegwuiven is nou net wat je niet moet doen.'' © Saskia Berdenis van Berlekom

De gedachten van de piekermachines te lijf

piekerende kinderenNiet alleen volwassenen piekeren. Ook kinderen kunnen verstrikt raken in nare gedachten. En heus niet alleen na een scheiding. Kinder­therapeute Margreet van der Veen schreef het doe-boekje De baas van de Piekerfabriek.

Volledig scherm
© AD

Van der Veen herinnert zich een meisje dat zich enorm zorgen maakte om haar zusje. Bang dat ze zou verdwalen of op een andere manier zoek zou raken. ,,Ze kreeg dat beeld maar niet uit haar hoofd, terwijl het nergens op was gebaseerd. Het meisje had zover ik weet nog nooit een heftige gebeurtenis meegemaakt in haar leven, zoals een scheiding of verhuizing en toch bleef ze maar angstig over haar zus. Een echte piekeraar.''

Precies voor dit soort kinderen schreef Margreet van der Veen het boekje De baas van de Piekerfabriek. Kinderen met piekergedachten. Van faalangst tot de angst om gepest te worden.

,,Een van mijn cliëntjes is écht bang voor IS. Bang dat hij of zijn familie slachtoffer worden van een aanslag''', vertelt Van der Veen in haar praktijk aan huis in Soesterberg. ,,Veel ouders zijn geneigd die piekergedachten weg te wuiven met sussende woorden. Dat er niks kan gebeuren. Maar dat is nou net wat je als ouder niet moet doen.''

Van der Veen weet als kindertherapeute dat het juist belangrijk is om een kind te erkennen in zijn of haar piekergedachte. Door te zeggen dat je de angst best snapt, voelt een kind zich in elk geval begrepen. Pas daarná is het tijd om samen de piekergedachte te ontrafelen en terug te brengen naar de realiteit. De baas van de Piekerfabriek helpt daarbij.

Rode machines
In het zelfhulpboekje stelt Van der Veen het hoofd voor als een fabriek met rode en groene machines. ,,De rode machines maken de piekergedachten, de groene machines maken juist gedachten waar je weer rustig van wordt. ,,De bedoeling is om te zorgen voor meer groene dan rode gedachten.''

Na opdrachten over het herkennen van emoties en gevoelens, kunnen kinderen aan de slag met helpende gedachten, die ze zelf leren inzetten tegenover de hersenspinsels van de rode machines. Dus 'ik probeer het' in plaats van  'misschien gebeurt er iets ergs'. En: 'ik mag vragen stellen' in plaats van 'misschien is het raar wat ik zeg'. ,,Ik wil kinderen leren hun gedachten uit te dagen. Want wat is nou het ergste dat je kan gebeuren? En kan een mens alles wel perfect doen? Door kinderen daar antwoord op te laten vinden, kunnen ze leren zelf de baas te worden over hun piekerfabriek.''

Pamperen
De rol van de ouders is volgens Van der Veen essentieel. Het wegwuiven van kinderangsten mag dan averechts werken, het kroost tot in den treuren pamperen helpt ook niet. ,,Ouders hebben soms niet in de gaten, dat ze gedrag van hun kind in stand houden. Een jongetje dat elke avond uit zijn bed komt wegens monsters en vervolgens een kwartier op de bank mag zitten met warme melk een extra verhaaltje, heeft alle baat bij zijn gedrag. ,,Het werkt niet als je alleen maar geruststelt en steeds weer in gesprek gaat. Dat kan voor ouders best confronterend zijn, maar mijn ervaring is dat ze stiekem wel weten. Een kind kan leren om zichzelf gerust te stellen.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Amersfoort