Volledig scherm
© Nico Brons

‘Eerste raming westelijke rondweg lag hoger dan 78 miljoen’

De oorspronkelijke raming van de aanlegkosten voor de westelijke rondweg lag nog veel hoger dan de 78 miljoen waar het college van Amersfoort samen met ProRail uiteindelijk nog tien miljoen van afknabbelde om binnen het budget te blijven.

Dit valt op te maken uit de openbaar gemaakte stukken over de bouwkosten en risico’s waar Amersfoort2014 eerder deze week om vroeg. De openbaarmaking volgde, nadat D66, GroenLinks, CDA, SP, PvdA, BPA en Denk de motie van Menno Fousert (Amersfoort2014) hadden gesteund. Het college was daarop tegen, omdat het weglakken van alle cijfers in vooral de onderbouwing van ProRail een ‘kleuring van de feiten’ teweeg zou brengen volgens wethouder Hans Buijtelaar (VVD).

Voor de westelijke rondweg is 67,1 miljoen beschikbaar en dat mag van de gemeenteraad geen cent meer zijn.

Overleg

De afgelopen maanden is koortsachtig overleg geweest met ingenieursbureau Arcadis en ProRail over de kosten. Uit de stukken blijkt dat Arcadis op 7 september concludeert dat de conceptkostenraming ‘ver boven budget’ van de gemeente was. Vervolgens is vier keer overleg geweest om de raming naar beneden bij te stellen.

Volgens Menno Fousert (Amersfoort2014) is Arcadis bij de laatste bespreking met de gemeente en ProRail over de westelijke rondweg een uitweg geboden om alsnog een handtekening te kunnen zetten onder een deel van de begroting. ,,Daar lijkt het wel op. Bij de laatste bespreking is de raming namelijk gesplitst.’’

Uit het stuk blijkt dat ProRail en de gemeente Arcadis op 5 oktober hebben gevraagd de raming op te splitsen. Arcadis zag toen namelijk geen kans meer de raming naar beneden bij te stellen. Door het splitsen bleef alleen een ‘technische aannemersraming’ over waar het ingenieursbureau wel verantwoordelijkheid voor wilde nemen. Voor alle andere risico’s en uitgesloten posten zijn nu de gemeente en ProRail verantwoordelijk. De spoorbeheerder en Arcadis werden het onder meer niet eens over de prijsstelling. Na de splitsing kwam op 12 oktober de raming uit op 78 miljoen.

Fousert: ,,De raming van 7 september kennen wij niet, maar die moet nog veel hoger geweest zijn dan die 78 miljoen waarop werd uitgekomen. In de tussentijd is er vier keer overleg geweest. Uitzonderlijk. Het gebeurt weleens dat er één keer extra overleg plaatsheeft, maar vier keer?’’

Dinsdag praat de gemeenteraad verder over de westelijke rondweg en de onderliggende, nog wel geheime (financiële) documenten in een deels besloten vergadering. Amersfoort2014 wil dan op tafel krijgen hoe groot de risico’s daadwerkelijk zijn. ,,Ik voorzie grote problemen. Zoals ik het nu inschat, is er 100 procent kans op overschrijding.’’

Elke dag het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort