Volledig scherm
Besseling in betere tijden, hier op weg naar het provinciehuis voor een chauffeursactie. © AD

Failliete firma Besseling laat 6 miljoen schuld achter

De Amersfoortse vervoerder Besseling heeft na het faillissement en de bliksemsnelle doorstart in februari het bedrijf achtergelaten met een schuld van 4,5 miljoen euro. In bedrijfsonderdeel Bestax, dat eind oktober omviel en werd doorverkocht, zit nog een schuld van 1,3 miljoen euro.

Mocht de curator van taxidienst Bestax nog hoop hebben de schuld aan de Belastingsdienst (1,1 miljoen) en enkele kleine crediteuren te voldoen uit middelen van het moederbedrijf, dan lijkt die hoop met het eerste faillissementsverslag de bodem ingeslagen. Het ooit florerende familiebedrijf op bedrijvenpark Wieken-Vinkenhoef kampte op het laatst met een belastingschuld van ruim 1,4 miljoen euro en stond bij 85 andere schuldeisers voor totaal bijna 2,2 miljoen euro in het krijt.

Curator Kees Bijl trof de failliete holding met de dochters Besseling Travel, Koeriersdienst en Onderhoud aan met de genoemde schuld, zegt hij in een toelichting. ,,Die was er al bij binnenkomst, om het zo maar te zeggen. Mijn prioriteit lag bij een doorstart van de bedrijfsonderdelen. De opbrengst is doorgaans een stuk groter dan wanneer een failliete boedel beetje bij beetje moet worden verkocht en geveild. Bovendien werd er werkgelegenheid mee veiliggesteld. Het gros van het personeel kon mee naar de nieuwe eigenaren.’’

Meevaller

In theorie kunnen er volgens de curator bij de verdere afwikkeling van het faillissement nog verborgen middelen opduiken. Zo’n meevaller zou de totaalschuld verlagen, aldus Bijl, die er overigens geen concrete aanwijzingen voor heeft.

Uit het verslag blijkt dat de curator verrassend weinig bemoeienis had met de doorstart. De Besselinggroep werd nog dezelfde week gekocht door de Rhenense investeerder Van de Glind, die het terrein en de bedrijfsgebouwen aan de Stuwdam behield en de bedrijfsonderdelen in één beweging doorverkocht aan vervoerder Pouw uit Utrecht. Pouw lijfde Travel en Onderhoud zelf in en stootte de Koeriersdienst af aan oud-directeur André Besseling. De laatste gaat met steun van financiers zelfstandig door met een afgeslankt koeriersbedrijf.

Bijl: ,,Ik heb het geprobeerd uit te leggen. De bank had vanwege de hypotheek van meer dan 3 miljoen euro op het onroerend goed van Besseling een speciale positie als separatist. Dat betekent dat ze buiten een faillissement blijft en de eigen besluiten neemt. Omdat Van de Glind de hypotheek en de rest overnam, kreeg híj die bijzondere status. Niet de curator, maar de koper was daarmee aan zet.’’ 

Of Besseling volgens de regels heeft gehandeld in de twee faillissementen moet blijken uit het doorlichten van de laatste drie jaar van het bedrijf. Volgens Bijl is een onderzoek naar de rechtmatigheid wettelijk verplicht en zegt het op voorhand niks over de handelswijze van het failliete bedrijf. Hij wil in het onderzoek samen optrekken met zijn collega Boers, de uitvoerder van het Bestax-faillissement.   

In samenwerking met indebuurt Amersfoort