Volledig scherm
PREMIUM
© Sjaak van de Groep

Groene smoothies zijn hip en leveren bom aan bouwstoffen

GezondheidGroene smoothies zijn hip. Maar hoe brouw je een gezonde, groene smoothie? Tien vrouwen volgden zaterdag de workshop Groene Smoothies en Vitale Voeding bij de Soester vitaliteitscoach Brenda Bas van Greenyourself. Jeugdsentiment. Verse sneeuw én boerenkool. Maar niet voor in de stamppot.

De groep cursisten, onder leiding van Bas, wandelt de moestuin in om de winterse groenten uit de tuin te snijden. In de keuken liggen de cranberries, sinaasappels, bananen en limoen al klaar. De producten gaan allemaal in de hogesnelheidsblender en ziehier: de boerenkool-cranberriesmoothie.

Zo simpel kan het zijn. De sneeuw wordt uit het haar geschud en aan het werk. Een smoothie bestaat merendeels uit bladgroente en fruit. Wissel de bladgroentes thuis regelmatig af, klinkt het.

Floor Fabels (17) maakt met moeder Merel een 'detoxsmoothie' van koriander, peterselie, bleekselderij, mango's en citroen. Floor kreeg voor Sinterklaas een blender en juist zij nam haar moeder mee naar deze workshop. Haar bijnaam op school: Miss Green Happiness.

Brenda juicht het toe dat ze zich al op jonge leeftijd bewust is van haar voeding. ,,Slechts vijf procent van de Nederlanders en één procent van de kinderen haalt de norm van het Voedingscentrum: twee stuks fruit en twee ons groenten per dag.''

Rauw
Groene smoothies zijn het antwoord, vindt ze. Een bord rauwe groenten leeg eten, dat doe je niet zo snel. Boerenkool en spinazie zijn prima rauw te nuttigen in een smoothie en je krijgt zo op een makkelijke manier voldoende groenten binnen. Bijkomend voordeel: ,,De hogesnelheidsblender opent celwanden van groenten. Het lichaam neemt de voedingsstoffen direct op'', doceert ze.

Want aan voedingsstoffen ontbreekt het vaak in onze 'normale' voeding. Brenda: ,,Van al het voedsel dat supermarkten aanbieden, is slechts vier procent gezond en onbewerkt.'' En dat leidt tot een disbalans in de darmen, doceert de vitaliteitscoach. Onze darmen zijn van vitaal belang, ook voor het goed functioneren van onze hersenen, weet ze.

Vitale voeding
Mensen bewust laten worden van vitale voeding is één van de redenen voor deze workshop ,,Groenten en fruit verlagen het risico op hart- en
vaatziekten.

Vezels in de smoothie bevorderen de darmwerking en een smoothie bevat mineralen, vitaminen en aminozuren. In bladgroente zit chlorofyl dat je lichaam schoonmaakt en energie geeft'', somt ze op.

Energie. Cursist Marijn van Wilsum (19) kan dat wel gebruiken. Ze woont sinds kort in een studentenflat in Zwolle met een niet zo'n heel schone keuken. ,,Ik wil wel gezond eten'', zegt ze. ,,Ik doe hier wat inspiratie op voor recepten die ik thuis kan maken en kan invriezen. Pompoenhumus bijvoorbeeld.''

Walnoten
Wat ze tot nog toe heeft opgestoken? ,,Laat walnoten een nacht wellen in water. Daar stimuleer je de kiemkracht mee'', lacht ze, terwijl ze haar paté van salie met walnoot afrondt. ,,De walnoot smaakt nu een stuk zoeter.''
Tip van de dag, voor het optimaal opnemen van voedingsstoffen: eet 40 minuten voor en na de smoothie niets anders.

,,Gorilla's eten de hele dag door groen en hebben geen last van welvaartsziekten. Het DNA van de gorilla is bijna identiek aan dat van ons'', aldus Brenda.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Amersfoort