Volledig scherm
Op De Hoef-West staan veel bedrijven leeg, en dus kunnen er woningen in. © Saskia Berdenis van Berlekom

Hoogbouw 'geen punt' op De Hoef

In de transformatie van De Hoef-West tot woon-werkgebied, komt mogelijk plaats voor flatgebouwen van zo'n veertig meter hoog. De gebouwen kunnen zich dan meten met 45 High en het Oppidium, beiden bij het Eemplein.

In een notitie, die vanavond wordt besproken in een raadsvergadering, schrijft het gemeentebestuur dat sporadische hoogbouw goed voor te stellen is op De Hoef-West. Dit door leegstand geplaagde stuk bedrijventerrein moet als het aan de gemeente ligt de komende jaren worden omgebouwd tot gebied waar ook gewoond kan worden. Het ligt in de driehoek van station Schothorst, het Waterwingebied en de Outputweg.

Volgens de gemeente kan bebouwing van 10 tot 15 bouwlagen bijdragen aan de 'uitstraling, herkenbaarheid en economische kracht' van De Hoef-West, dat nu vooral kantoorgebouwen van 5 á 8 bouwlagen kent. Het plan is niet dat er massaal hoogbouw komt, voegt het gemeentebestuur gelijk toe. Gedacht wordt aan woonreuzen bij het station of de entrees tot het woon-werkgebied.

Met de toevoeging van extra bouwlagen, komt er meer ruimte voor woningen op De Hoef. Meer woningen betekent meer (huur)inkomsten, en dus heeft hoogbouw ook financiële voordelen, aldus de gemeente. Wel roept het een nieuwe vraag op: waar zetten de bewoners straks hun auto neer? Niet ondenkbaar is dat er, naast het verbouwen van leegstaande kantoren, woningen worden gebouwd op de plek waar nu auto's worden geparkeerd.

De gemeente wil dit onder meer proberen op te lossen door het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets te stimuleren. De hoeveelheid benodigde parkeerplaatsen is ook afhankelijk van de doelgroep die uiteindelijk op De Hoef komt te wonen. Het aandeel huizen moet in ieder geval 35 procent sociale huurwoningen bevatten, zo maakte de gemeente eerder al bekend. Daaraan is een groot gebrek in Amersfoort.

De woningen, sociaal of niet, moeten als het aan de gemeente ligt allemaal het toonbeeld van duurzaamheid worden. Nadeel is dat veruit het merendeel van de locaties niet in het bezit van de gemeente is, en ze dus voor iedere stap afhankelijk zijn van medewerking van zo'n vijftig eigenaren.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort