Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Getty Images/iStockphoto

Huisartsen Nijkerk lanceren app voor vragen, recepten en afspraken

Patiënten van huisartsen in Nijkerk en Nijkerkerveen kunnen sinds eind november afspraken maken, herhaalrecepten aanvragen en vragen stellen aan hun huisarts via een app. 

Twee grote praktijken in Nijkerk, Gezondheidscenturm De Nije Veste en Gezondheidscentrum Corlaer, werkten al met een digitaal patiënten portaal. Als aanvulling hierop is nu de app HuisartsenNij gelanceerd waar alle huisartsen in de gemeente in actief zijn. 

Ingeschreven patiënten kunnen 24 uur per dag zelf een afspraak maken wanneer het hen uitkomt. Of op zondagavond een berichtje sturen met een vraag over een uitslag, waardoor ze op maandagochtend niet in de telefonische wachtrij hoeven te wachten.

,,De app is niet bedoeld voor spoedgevallen, dan moeten patiënten gewoon bellen", zegt Ella Benedictus, projectleider van de app bij het Gezondheidscentrum Nijkerk. ,,Voor de overige zaken is het fijn dat wachtrij bij de telefoniste hierdoor korter wordt. Dat werkt twee kanten op. Het is fijn voor de mensen die bellen dat ze sneller geholpen worden en het is fijn voor de assistentes dat er geen enorme wachtrij  is.”

Volgens Benedictus was een belangrijke voorwaarde dat alle praktijken deelnemen. ,,Alle patiënten in Nijkerk kunnen we naar dezelfde app leiden. Dat levert geen verwarring op.”

Om de app te kunnen gebruiken moeten patiënten zich registreren. Van de 6.000 mensen die geregistreerd zijn bij het patiëntenportaal zijn er inmiddels 600 die de app actief gebruiken. ,,Daar zit wat lucht tussen. Je hebt mensen die  de app niet willen gebruiken en we hebben natuurlijk ook patiënten zonder smartphone", zegt Benedictus.  

In samenwerking met indebuurt Amersfoort