Volledig scherm
© Herman Stover

Kwartierdienst op Valleilijn is ver weg

De door velen gewenste kwartierdienst op de Valleilijn tussen station Ede-Wageningen en Amersfoort is nog ver weg, meldt gedeputeerde Conny Bieze. Treinen moeten harder gaan rijden en twee spoorwegovergangen moeten dicht. Extra overleg is noodzakelijk.

De noordzuid-spoorverbinding in Food Valley wordt dagelijks gebruikt door zo'n 8.500 reizigers. Om het groeiende reizigersaanbod te kunnen verwerken, en automobilisten nog meer te verleiden om de trein te pakken, is het noodzakelijk om de treinen niet tweemaal maar viermaal per uur te laten rijden. Het provinciebestuur had beloofd daar serieus naar te streven.

Dat is echter minder eenvoudig dan aanvankelijk werd gedacht, meldt Bieze nu. De treinen moeten harder gaan rijden dan nu het geval is. En dat betekent dat op bochtige gedeeltes de spoorbaan anders ingericht, schuiner, moet worden.

Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties bij een tweetal overwegen aan de Ruitenbeekweg en Molenweg, net ten noorden van Lunteren. Die overwegen zouden daarom dan dicht moeten. Bieze gaat daarover eerst overleggen met ProRail en de gemeente Ede.

Nieuwe spoorboog

Een geheel nieuwe ruimere spoorboog tussen Barneveld en Lunteren kan ook, maar dat kost ruim 5 miljoen euro en is nogal een ingreep in het agrarische landschap.

Samen met ProRail, gemeente Ede en bewoners wil de provincie in december al helder hebben welke aanpak de voorkeur krijgt.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort