Volledig scherm
PREMIUM
Maarten Mooij bij zijn bekendste beeld Wenende Man, dat staat op Rusthof. © ad/privéfoto's

Maarten Mooij: een unieke beeldhouwer

Amersfoort toen en nuDe beelden van Amersfoorter Maarten Mooij, honderd jaar geleden geboren, waren even ongepolijst als hijzelf. Zijn levensstijl richtte hem ten gronde. 

Volledig scherm
Moeder en kind (Dreef, Soesterkwartier). © ad/privéfoto's

Het bekendste werk van Maarten Mooij (17 december 1918) is ongetwijfeld Wenende Man op begraafplaats Rusthof. Het bijna drie meter hoge kalkstenen beeld toont een figuur die, gezeten op de knieën, uit wanhoop de handen voor het gezicht slaat. Dat kwam niet zonder slag of stoot tot stand. Nadat een meerderheid van de Amersfoortse gemeenteraad in 1952 haar goedkeuring had gegeven aan het ontwerp, werd de opdracht weer ingetrokken. Het ‘naakte’ beeld dat Mooij wilde maken, vond men niet passen op een kerkhof.

Jarenlang stond het beeld achter het atelier van Mooij aan Achter Davidshof. Het werd door de gemeente zelfs begraven, wat de kunstenaar ervoer als ‘een diepe belediging’, zei hij in het Algemeen Dagblad in 1958. ,,Dat men in Nederland het werk van een kunstenaar als een oude dweil onder de grond stopt, dat komt mij bijzonder griezelig voor.’’ In de jaren 70 kreeg het kunstwerk alsnog een plek op Rusthof - mét een ‘doekje’ voor het kruis.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort