Volledig scherm
© IMOSS

Meer huizen op Wagenwerkplaats

Negentig procent van de meer dan 650 woningen die op de Wagenwerkplaats komen, wordt appartementen. Volgens de gemeente is het aannemelijk dat het uiteindelijke aantal woningen dat in dit nieuwe stadsdeel wordt gebouwd, hoger ligt.

In eerdere plannen werd namens de gemeente Amersfoort en spoorvervoerder NS gesproken over 600 woningen. De gemeente laat nu weten dat ‘in het masterplan wordt uitgegaan van een bouw van meer dan 650 woningen, waarvan minimaal 30 procent sociale huurwoningen’. De verwachting is dat over drie jaar wordt begonnen met de bouw.

De Wagenwerkplaats is voor het masterplan opgesplitst in drie gebieden: de midden-, west- en oostkant. Aan de westkant van het gebied, tussen spoor en Soesterweg, worden 300 woningen gebouwd. Dit zullen voornamelijk appartementen zijn die aan de kant van het spoor staan en volgens de gemeente meteen een geluidsbuffer vormen.

De overige woningen zijn stadswoningen, beneden- en bovenwoningen, maisonnettes en grondgebonden woningen. De laatste zijn woningen die rechtstreeks op straatniveau toegankelijk zijn. Aan de kant van het Soesterkwartier zijn de 42 woningen van CPO Soesterhof gepland.

Het centrale gebied moet het culturele hart worden en bestaat uit industrieel erfgoed van de NS, zoals het Ketelhuis, het gebouw van Holland Opera en de Veerensmederij. In dit gebied komen geen woningen. Wel is er aan de noordzijde ruimte ‘voor enkele kleine gebouwen met mogelijk een tijdelijk of experimenteel karakter’.

Volledig scherm
© IMOSS

Apart plan

Voor het oostelijke deel van de Wagenwerkplaats, van de Rijtuigenloods tot het stationsgebied, wordt nog een apart plan gemaakt. Volgens de gemeente biedt de oostkant ‘mogelijkheden om invulling te geven aan de gemeentelijke ambities wat betreft een flink aantal woningen, slimme mobiliteitsconcepten, werklocaties en een aantrekkelijke openbare ruimte voor uiteenlopende groepen’.

Volgens stedenbouwkundigbureau IMOSS, dat sinds 2014 aan het masterplan werkt, wordt er momenteel gewerkt aan het plan voor de oostkant. ,,Daar zullen minimaal 350 woningen worden gebouwd. Hoeveel er uiteindelijk komen, in welke hoedanigheid en hoogte wordt nu onderzocht”, aldus stedenbouwkundige Joram van Otterloo.

Sociale huurwoningen

De Amersfoortse SP-fractie liet gisteren weten het ‘onbestaanbaar’ te vinden dat de gemeente vasthoudt aan de norm van 30 procent sociale huurwoningen. In 2017 paste de gemeenteraad de norm aan naar minimaal 35 procent.

Volgens raadslid Marijke Jongerman is het excuus dat het project al van start was gegaan voor de nieuwe norm was ingevoerd, niet aan de orde. ,,Het oorspronkelijke plangebied was groter, maar de NS blijft een deel van het gebied zelf gebruiken. Dit heeft tot vertraging en een nieuw masterplan geleid. Dat moet gewoon voldoen aan alle nu geldende regels.”

Voor het hele gebied is 26.000 vierkante meter ruimte voor kantoren, horeca, evenementen, sport en andere stedelijke functies ingedeeld. Daarvan wordt 7700 vierkante meter al gebruikt. Daar wordt nog eens 18.000 vierkante meter aan toegevoegd.

De Wagenwerkplaats was van de NS een onderhoudsplaats voor goederenwagons. Het gebied telt 20 hectare grond. Eigenaar NS heeft de afgelopen jaren met bewoners, gemeente Amersfoort, gebruikers en andere belanghebbenden samengewerkt om het gebied opnieuw te ontwikkelen.

Het masterplan Wagenwerkplaats en het bestemmingsplan voor het westelijke en centrale deel van het gebied worden binnenkort aan de gemeenteraad voorgelegd.

Dagelijks het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort