Volledig scherm
PREMIUM
Jasper van den Bovenkamp: ,,Ik deel, dus ik besta.'' © Nico Brons

Met al je zintuigen ervaren wat nog privé is en vooral wat niet

BURST YOUR BUBBLEIk deel dus ik besta, lijkt het credo van nu. Een foto op Instagram of Facebook en weer tig likes erbij. Maar wat doet het met je privacy? Festival Burst Your Bubble zoekt het uit.

Quote

Op Burst Your Bubble zullen mensen met al hun zintuigen ervaren wat privacy is.

Jasper van den Bovenkamp

,,Ik zit op alle mediakanalen. Delen en liken is nou eenmaal superleuk. En over mijn privacy? Tja, daar dacht ik nooit écht over na'', zegt Jasper van den Bovenkamp, mede-organisator van Burst Your Bubble. Het festival op het snijvlak van journalistiek, kunst en cultuur van stichting 33Toeren gaat op 15 september in de Prodentfabriek bezoekers confronteren met hun privacy.

,,Op Burst Your Bubble zullen mensen met al hun zintuigen ervaren wat privacy is. Met de neus, oren, ogen, tong, hart en tenen. Echt met alles. Er zijn acts van dansers, kunstenaars, een filosoof, journalisten en een singer-songwriter. Het wordt opzwepend, maar ook een beetje spannend'', voorspelt Van de Bovenkamp.

Wachtwoorden
Pas nu realiseert hij zich, hoezeer hij de afgelopen jaren zijn privacy is verloren aan internetreuzen als Google en Facebook. ,,Voor mezelf is allang niet meer te verifiëren op welke websites en bij welke bedrijven ik allemaal gegevens heb achtergelaten. Ik heb een lijstje wachtwoorden in mijn computer, dat weer versleuteld is met een wachtwoord. Maar of dat nou zo veilig is? Een beetje hacker komt zo achter mijn volledige identiteit en is binnen no time bij mijn bankgegevens. En dat geldt vast niet voor mij alleen'', zegt de samensteller van het privacy-festival.

De doemscenario's zijn al bedacht. De serie Black Mirror op Netflix speelt met de fantasie van een digitale kloon. De vermiste hoofdpersoon wordt verdubbeld op basis van zijn internetgedrag - gecombineerd met de persoonsgegevens die hij online deelde. ,,Misschien komt er een dag dat we met z'n allen gechanteerd gaan worden door die bedrijven die ons nu gratis online-vertier geven. Of je betaalt óf we maken geheimen bekend die je liever niet had gedeeld'', filosofeert Van den Bovenkamp.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort