Volledig scherm
De nachttrein vlak voor vertrek naar Amersfoort. © Jeroen Jumelet

Nachttreinen Amersfoort-Utrecht blijven ook na 2021 rijden

Amersfoorters die op vrijdag of zaterdag na een nachtje stappen in Utrecht met de trein naar huis willen, kunnen dit blijven doen. Het nachtnet dat de twee steden verbindt, blijft ook na 2021 bestaan.

Quote

Omgerekend naar het aantal reizigers gaat het om een subsidie van dik 5 euro per enkeltje

Gert Hunink, ChristenUnie

De gemeenteraad van Amersfoort besloot dinsdagavond laat om voor de jaren 2021, 2022 en 2023 in totaal 165.000 euro uit te geven om per weekendnacht twee treinen te laten rijden: één om 02.30 uur van Amersfoort naar Utrecht, en één om 03.00 uur van Utrecht naar Amersfoort. Een politieke meerderheid van VVD, GroenLinks, D66, Amersfoort2014, SP, PvdA, Denk, Lijst Molenkamp, Lijst Sanders én twee van de zes CDA-raadsleden (samen 27 van de 39 raadszetels) steunde de voortzetting.

Het plan om de NS de komende jaren te blijven betalen voor het nachtnet, komt uit de koker van D66. Volgens raadslid Dirk-Joost van Hamersveld heeft de verbinding zijn succes bewezen en heeft een groeiende stad, die bovendien vanaf december een centraal station heeft, nachttreinen nodig.

Subsidie

De politieke tegenstanders ChristenUnie, BPA en vier van de zes CDA’ers - de partij kwam er intern niet uit - zijn het niet met Van Hamersveld eens. ,,Omgerekend naar het aantal reizigers (gemiddeld 51 per trein, red.) gaat het om een subsidie van dik 5 euro per enkeltje’’, aldus ChristenUnie-raadslid Gert Hunink.

,,Daarbij heb ik op basis van de cijfers de indruk dat mensen op vrijdag- en zaterdagnacht eerder de stad úitgaan, dan dat ze de stad bínnenkomen”, vervolgde het raadslid. ,,Het geld komt dus niet ten goede aan Amersfoort, en dan geef ik het geld liever uit aan projecten die de stad wél vooruit helpen.’’

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort