Volledig scherm
De nachttrein vlak voor vertrek naar Amersfoort. © Jeroen Jumelet

Nachttreinen van en naar Utrecht blijven toch nog even rijden

Stappende jongeren in Amersfoort kunnen in elk geval de komende twee jaar nog in de nachtelijke uren met  de trein terug naar Amersfoort.

Verkeerswethouder Hans Buijtelaar (VVD) heeft een overeenkomst getekend met NS dat het 'nachtnet' tussen Utrecht en Amersfoort in elk geval nog van kracht blijft in 2017 en 2018.

De NS dreigde de nachttreinen op vrijdag- en zaterdagnacht uit de roulatie te nemen. De bezettingsgraad  lag volgens de spoorwegen te laag om het nachtnet tussen de steden in stand te houden. De nachttreinen vervoeren volgens de NS nog niet de helft van de 80 reizigers per rit die vereist zijn om het nachtnet rendabel te maken. Zo tellen de nachttreinen van Amersfoort naar Utrecht gemiddeld niet meer dan negentien passagiers.

Subsidie
Dat er nu toch een besluit is genomen over een tijdelijke voortzetting van het nachtnet, heeft te maken met de nieuwe bereidheid van Amersfoort om bij te dragen in de kosten. Jaarlijks schuift de wethouder 55.000 euro door naar de NS om het leed van de onrendabele nachttreinen te verzachten. Uitgaande van twintig passagiers per nachtrit, komt dit neer op een subsidie van bijna 9 euro op elk kaartje.

De Amersfoortse raad heeft aangedrongen op verlenging. In de onderhandelingen met vervoerder NS bleek die een voorkeur te hebben voor een voorlopige periode van twee jaar. Dat zou ook mooi aansluiten bij het ingaan van de nieuwe concessie met vervoerder Syntus, die vanaf 2017 het busvervoer gaat doen in de stad.

Boksen
Het nachtnet is na lang aandringen van raadsleden ingevoerd in december 2013. De coalitiepartijen PvdA, VVD, GroenLinks en D66 voerden zelfs lobby in Den Haag om het voor elkaar te boksen. Initiatiefnemer van het project was het inmiddels omgekomen PvdA-raadslid Ramon Smits Alvarez.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort