Onderzoek naar doortrekken Uithof-tram naar Amersfoort: ‘Een doorbraak’
updateDe talrijke Amersfoorters die op de Uithof in Utrecht werken of studeren, kunnen in de toekomst wellicht met de sneltram naar hun werk of de universiteit op Utrecht Science Park. Het kabinet gaat een studie uitvoeren naar de mogelijkheid de nieuwe tramlijn in Utrecht vanaf de Uithof door te trekken naar Amersfoort.
Delen per e-mail
Dat hebben verkeersminister Van Nieuwenhuizen en haar collega Van Veldhoven (wonen) gisteren besloten. Vanuit Amersfoorts oogpunt juicht verantwoordelijk wethouder Buijtelaar het Haagse besluit tot deze studie van harte toe. ,,Ik ben er blij mee, en beschouw dit echt als een doorbraak. Al een tijd roep ik dat Amersfoort met Utrecht moet worden verbonden door een lightrailverbinding. Heel veel mensen uit Amersfoort en deze regio hebben hun werk of studie op De Uithof, of in de stad Utrecht. Ik ben blij dat die roep nu wordt gehoord.”
Ik beschouw dit echt als een doorbraak
Verschillende studies wijzen uit dat talloze inwoners van de regio Amersfoort in Utrecht, en vooral op de Uithof, werken en studeren, weet de wethouder.
Betere ov-verbindingen als een sneltramlijn zijn volgens Buijtelaar noodzakelijk om Amersfoort met het toenemende autoverkeer bereikbaar te houden. ,,Ook omdat niet alleen in Utrecht, maar ook in Amersfoort veel nieuwe woningen worden gebouwd voor mensen die ook weer in Utrecht werken.’’
Kwetsbare gebieden
De studie van het kabinet moet uitwijzen hoe zo’n verlengd sneltramtracé vanaf de Uithof richting Amersfoort kan komen te liggen. Buijtelaar denkt dat een tracé langs de Wegh der Weegen een ‘goede kans’ maakt. Dat is de provinciale N237 langs De Bilt, Zeist en Soesterberg naar Amersfoort. ,,Zo’n verbinding kan niet door kwetsbare gebieden. Aanpassing van dat tracé voor een sneltram wordt een enorm vraagstuk. Maar stel dat dit doorgaat, dan vergt dat een mega-investering.’’
Rover behartigt de belangen van reizigers in het openbaar vervoer en is ingenomen met de studie naar deze sneltramverbinding. ,,We weten dat lightrail echt werkt’’, zegt Rover-directeur Freek Bos. ,,De Randstad-Rail is een groot succes.’’ Die verbindt Den Haag met Zoetermeer en Rotterdam. Bos: ,,Mensen gaan wonen rondom de stations van Randstadrail, want zo kunnen ze snel en zonder files naar hun werk.”
Rover adviseert de verantwoordelijke wethouders van de gemeenten die straks eventueel gebruik gaan maken van een sneltramverbinding van de Uithof naar Amersfoort, om woningbouw daar dan ook op af te stemmen. ,,Zo kun je steden autoluw en aantrekkelijker maken.”
De vraag is volgens Bos nu ook of een geldverslindend project als de reconstructie van knooppunt Hoevelaken nog nodig is. ,,Nu wordt er een snelheidsverlaging doorgevoerd om stikstofruimte te scheppen voor de aanleg van dat knooppunt. Vreemd. Die stikstofruimte kun je beter benutten voor meer lightrailverbindingen, die zijn stikstofvrij.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kabinet trekt geld uit voor snellere treinen Noorden, facelift Schiphol en station Utrecht
Goed nieuws voor treinreizigers van Noord-Nederland naar de Randstad en andersom. Het kabinet trekt geld uit om de hogesnelheidslijn (hsl) vast te knopen aan het spoor naar Leeuwarden en Groningen. Ook krijgt station Schiphol een 237 miljoen euro kostende facelift en komt er geld voor de treinen bij Utrecht. -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op? -
Huizenprijs ongekend hoog door schaarste: koper kan ‘kiezen’ uit amper twee huizen
Woningzoekenden hebben nog altijd grote moeite om een geschikte plek te vinden. Ze zijn bereid diep in de buidel te tasten, ondanks de economische onzekerheid die de coronapandemie met zich meebrengt. In de huurmarkt ontstaat wel ademruimte. -
PREMIUM
Het is zo ver! Over vier weken rijdt de tram tien keer per uur naar de Uithof
Zo’n zeven jaar nadat ‘ie eigenlijk had moeten rijden, kunnen Utrechters over vier weken eindelijk een eerste ritje maken in de Uithoflijn. Op 16 december gaat er tien keer per uur een tram van het Utrechtse centrum naar de Uithof. Maar: de angst voor storingen is er nog steeds. -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg.
-
Utrecht krijgt versneld ruim 9000 woningen, nieuwe ov-verbindingen
Het kabinet maakt, samen met de regio, bijna 400 miljoen euro vrij voor een versnelde bouw van ruim 9000 woningen in Utrecht. Ook wordt er een groter station uit de grond gestampt bij Lunetten en krijgt Utrecht Science Park betere ov-aansluitingen. -
Hier moet het tweede grote treinstation van Utrecht komen
Om de forse groei van de regio en de stad Utrecht tot 2030 op te vangen wil de gemeente het station Utrecht-Lunetten samenvoegen met het nog te bouwen station Koningsweg. Zo ontstaat een groter station waarvan een deel van de reizigers dat nu op Utrecht Centraal reist, straks ook gebruik kan maken. Hierdoor wordt het drukke Utrechts Centraal Station ontlast. -
Emiclaer verkocht aan Haags vastgoedbedrijf Urban Interest: ‘We kijken naar uitbreiding’
Winkelcentrum Emiclaer is voor 47 miljoen euro van eigenaar gewisseld. Investeringsmaatschappij Wereldhave verkocht het winkelgebied in de wijk Kattenbroek aan vastgoedbedrijf Urban Interest.
In samenwerking met indebuurt Amersfoort