Volledig scherm
Bij station Barneveld-Noord is al een transferium. Het idee van een tijdelijke intercitystop aldaar is dat automobilisten tijdens de aanpak van knooppunt Hoevelaken sneller geneigd zijn de trein te pakken om files te voorkomen. © Van Campen Industries BV/Richard Slager

Onderzoek naar tijdelijke intercitystop op station Barneveld-Noord

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) gaat met de NS, ProRail en de gemeente Barneveld overleggen of er een tijdelijke intercitystop voor station Barneveld-Noord kan komen. Tweede Kamerleden stelden dit alternatief vorige week voor als middel om de verkeersdrukte op de A1 te verminderen, als in 2021 knooppunt Hoevelaken op de schop gaat.

Barneveld verwelkomt het onderzoek. ,,Wij stelden dit eerder al voor aan toenmalig staatssecretaris Mansveld, maar zij zag er weinig heil in. We zijn verheugd dat de huidige staatssecretaris wel bereid is om hierover in gesprek te gaan met de NS, ProRail en de regiogemeenten die hierbij zijn betrokken, zoals Barneveld, Apeldoorn en Amersfoort”, zegt wethouder Hans van Daalen.

,,Het autoverkeer naar de Randstad zal tijdens deze werkzaamheden grotendeels via de aansluiting A1/A30 worden omgeleid. Daar zijn nú veel files en dat wordt met het omleidingsverkeer erger”, verwacht de wethouder. ,,We zoeken daarom naar alternatieven om automobilisten te verleiden uit de auto te stappen en met het openbaar vervoer de reis naar de Randstad te vervolgen. In Barneveld kan dat: bij Barneveld-Noord ligt een prachtig transferium, direct naast het hoofdspoor Amersfoort-Apeldoorn. Met een halte op dit hoofdspoor bij Barneveld-Noord, kan dit uitgroeien tot een belangrijk overstappunt, zeker ook vanwege de mogelijkheid om het transferium uit te breiden. Dat verlaagt niet alleen de druk op de weg, maar leidt ook tot minder milieuschade.”

Vanwege de bouw van de Harselaartunnel, die begin volgend jaar wordt geopend, zijn er volgens Van Daalen ook geen fysieke belemmeringen meer om een (intercity)halte te realiseren. ,,De toenmalige overweg stond dat niet toe. Nu de tunnel er is, kunnen treinen zonder probleem stoppen.”

Spoorschema

Van Daalen wijst daarnaast op de groei van het inwonertal in de komende jaren. De duizenden nieuwe inwoners zullen ook gebruik gaan maken van het station.

Van Daalen begrijpt dat de staatssecretaris rekening moet houden met het spoorschema van intercitytreinen en dat een intercitystop niet zomaar kan worden gerealiseerd. ,,Verschillende fracties in de Tweede Kamer vroegen daarom om een tijdelijke situatie. Wellicht kan na de tijdelijke situatie worden gekeken of in plaats van een intercitystop een regiosprinter kan rijden tussen Amersfoort en Apeldoorn. En daarom betrekken wij graag buurgemeenten bij het gesprek met de staatssecretaris.”

De Tweede Kamer stemt morgen over een motie die over dit onderwerp wordt ingediend.

Volledig scherm
© Niels Leusink

Elke dag het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort