Volledig scherm
Het kunstwerk. © Museum Flehite

Permanent eerbetoon aan kunstenaar Caspar van Wittel in Amersfoort

De 17e eeuwse kunstschilder Caspar van Wittel wordt blijvend geëerd in zijn geboortestad Amersfoort. 

Op het terras van Museum Flehite in Amersfoort komt het kunstwerk Obovaal, een eigen versie van een camera obscura van kunstenares Marlou Rutten. ,,Hoogstwaarschijnlijk gebruikte Van Wittel een camera obscura (de voorloper van de fotocamera, red) als hulpmiddel om details van stadsgezichten te kaderen en uit te lichten”, aldus een woordvoerster van Flehite.

Koppelpoort

In Obovaal is straks continu de weerspiegeling van de Amersfoortse Koppelpoort te zien. ,,De magie schuilt in het live representeren van de werkelijkheid, waardoor de illusie van een levend schilderij ontstaat. Het getoonde beeld zal nooit twee keer hetzelfde zijn, want de werkelijkheid verandert constant”, zo stelt het museum.

De precieze afmetingen zijn nog niet vastgesteld. Het is de bedoeling dat het kunstwerk medio volgend jaar wordt onthuld aan de Westsingel in Amersfoort. Het is een initiatief van de gemeente Amersfoort, die er 40.000 euro voor heeft uitgetrokken. Kunsthal KAdE organiseerde dit jaar een veelgeprezen expo over Van Wittel.

In mei van dit jaar legde de gemeente Amersfoort kunstenaars en designers de vraag voor hoe het erfgoed van Van Wittel (1653-1736) een plek kon krijgen in de binnenstad. De gemeente Amersfoort ontving daarop 27 'goede’ ideeën. Kunstenaars Jeroen Bisscheroux, Rob Voerman, Kamiel Vorwerk en Marlou Rutten werden door de gemeente Amersfoort gevraagd om hun ontwerp verder uit te werken. 

De meerderheid van de jury gaf de voorkeur aan het werk van Rutten. Onno Maurer, directeur van Museum Flehite: ,,Marlou heeft zich goed verdiept in het technische uitgangspunt van de camera obscura en dit omgezet in een object dat je meeneemt in de fascinatie en werkwijze van Van Wittel.”

Beroemd

Caspar van Wittel is een van de grootste kunstenaars die de stad Amersfoort voortbracht. Van Wittel, een leerling van zijn minstens zo beroemde stadgenoot Matthias Withoos (1627-1703), vertrok rond zijn 21ste naar Italië. Daar legde hij zich toe op het schilderen van stadsgezichten. Gasparo Vanvitelli, zoals hij internationaal bekendstaat, geldt als de grondlegger van een nieuwe stroming in de Italiaanse schilderkunst: het vedutisme (een vedute is een stadsgezicht).

Volledig scherm
Het schilderij dat de geboortestad van Van Wittel weergeeft. © Museum Flehite

Van Wittel is nooit teruggekeerd naar Amersfoort, maar hij kon zijn geboortestad kennelijk niet helemaal vergeten. Toen hij nog geen twee jaar in Rome woonde, schilderde hij rond 1676 met waterverf het schilderij Gezicht op Amersfoort. Hij maakte daarbij gebruik van schetsen die bewaard zijn gebleven in een collectie in Napels. Het is niet bekend of hij die al in Nederland had gemaakt of ter plekke maakte, op basis van zijn herinneringen.

Museum Flehite kocht het schilderij vorig jaar voor 220.000 euro bij veilinghuis Christie’s in Londen.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort