Volledig scherm
Een impressie van het nieuwe knooppunt Hoevelaken. © Rijkswaterstaat

Reconstructie knooppunt Hoevelaken één tot drie jaar vertraagd

De reconstructie van knooppunt Hoevelaken loopt één tot drie jaar vertraging op als gevolg van de stikstofcrisis. Dat laat verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer weten over de effecten van de stikstofaanpak voor grote wegenbouwprojecten.

De gevolgen van de stikstofcrisis voor de aanpak van de aansluiting van de A1 op de A30 bij Barneveld zijn nog niet bepaald. Die staat gepland voor 2023. De herinrichting van knooppunt A1/A28 bij Hoevelaken en Amersfoort was voorzien voor 2021. Het project moet ook nog opnieuw worden aanbesteed.

Het is nog niet voor elk project mogelijk om de consequenties van de stikstofaanpak voor doorgang, planning en kosten in kaart te brengen, schrijft Van Nieuwenhuizen. Door een uitspraak van de Raad van State zijn allerlei bouwprojecten onzeker geworden. Het rechtsorgaan oordeelde in mei dat de overheid het Programma Aanpak Stikstof (PAS) niet meer mag gebruiken. Dat programma maakte het mogelijk om bouwactiviteiten waarbij stikstof wordt uitgestoten, toe te laten in aanloop naar stikstofbeperkende maatregelen.

1 miljard

De reconstructie van knooppunt Hoevelaken staat in de boeken als een project dat tussen 500 miljoen en 1 miljard euro gaat kosten. Het project moet opnieuw worden aanbesteed, nadat de verkeersminister in april een streep zette door de aanbesteding. De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en wegenbouwers BAM en Van Oord leidde volgens de minister tot te grote financiële risico’s.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort