Volledig scherm
Aan het Laadplein kunnen 40 auto's tegelijk worden aangesloten. © IVRM

Regiotaxi in Amersfoort eerste in het land met 100 procent elektrische auto's

Noot Personenvervoer is het eerste regiotaxibedrijf in Nederland dat in Amersfoort volledig met 100 procent elektrische auto’s is gaan rijden. Aan de Xenonweg is een Laadplein in gebruik genomen, waar 40 taxi’s die rijden voor Regiotaxi Eemland Heuvelrug ’s avonds, ’s nachts en in het weekend kunnen opladen.

Het Laadplein is gerealiseerd op een braakliggende kavel aan de Xenonweg op het bedrijventerrein Isselt in Amersfoort. De stroom wordt helemaal groen ingekocht, waardoor de auto’s worden aangedreven door windturbines. Daarnaast komt een pand waar chauffeurs zich kunnen ‘opladen’ en dat pand krijgt een groene gevel en zonnepanelen. Nu staat er nog een bouwkeet.

Volledig scherm
Aan het Laadplein kunnen 40 auto's tegelijk worden aangesloten. © IVRM

Olof Dieckhaus van Nota, eindverantwoordelijk voor de realisatie van het Laadplein: ,,De afgelopen maanden hebben we met onder andere stroomleveranciers, organisaties op het gebied van elektrisch vervoer en de gemeente Amersfoort in een ongekend snel tempoop  een braakliggend stuk grond een laadplein aangelegd met alle bijbehorende laadinfrastructuur. Met dit laadplein zijn we minder afhankelijk van de nog beperkte publieke (snel)laadinfrastructuur en kunnen we garanties bieden dat onze voertuigen ook iedereen van A naar B kunnen brengen.’’

De elektrische auto’s kunnen per dag zo’n 300 kilometer afleggen op één ‘tank’. ,,Dat is ruim voldoende, veel taxi’s rijden korte afstanden in de stad en omgeving’’, zegt Dieckhaus. ,,Voor de regiotaxivoertuigen zal het jaarlijkse stroomverbruik ongeveer gelijk zijn aan dat van 200 huishoudens. De overgang naar elektrisch rijden levert een besparing op van 3 miljoen dieselkilometers per jaar.’’ Noot rijdt in Amersfoort vooral met Opel Ampera (de Opelgarage ligt er vlak naast) en heeft enkele auto's van het Chinese merk BYD rijden.

Rolstoelbus

Een groot voordeel is ook dat taxi’s nu overdag geen tijd meer kwijt zijn aan het tanken. Erik Willems, bij Noot eindverantwoordelijk voor het vraagafhankelijke taxivervoer. Alleen rolstoelbussen rijden nog op diesel. ,,Dat komt vanwege een EU-regel dat je met een normaal rijbewijs geen rolstoelbus van boven de 3500 kilo mag rijden’’, legt Dieckhaus uit. ,,Een elektrische rolstoelbus komt met z’n zware accu daarboven.’’

Dat Noot Amersfoort heeft uitgekozen, komt omdat juist het voorstel om elektrisch te gaan rijden onderdeel uitmaakte van de inschrijving op de aanbesteding voor de taxi. Taxibedrijven kregen extra punten als ze met duurzame voorstellen zouden komen. Noot nam vorig jaar het failliete taxibedrijf Bestax uit Amersfoor Het Laadplein is mede tot stand gekomen door een financiering (lage rente uit een revolverend fonds) van het Nationaal Groenfonds, dat in Amersfoort is gevestigd.

Dick Boddeus, investment manager bij Nationaal Groenfonds: ,,In de transitie naar een wereld met duurzame mobiliteit en schone energie zijn koplopers zoals Noot hard nodig. Reguliere banken vinden dit soort projecten vaak nog te risicovol, omdat het uniek is en er dus nog geen vergelijkingsmateriaal is. Daar waar de bank en marktinvesteringen achterblijven, kan het Groenfonds voor duurzame ondernemers een belangrijke rol spelen. Eén van onze leningsvoorwaarden voor Noot is dat de stroom die wordt gebruikt ook duurzaam wordt opgewekt. Investeren in personenvervoer is op deze manier zinvol en draagt bij aan een schonere stad en omgeving voor bewoners en bezoekers.”

Volledig scherm
Aan het Laadplein kunnen 40 auto's tegelijk worden aangesloten. © IVRM

Elke dag het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort