Sleepboot Bertha verlaat na 18 jaar voorgoed de Eemhaven
VideoDe historische Duitse monopool sleepboot Bertha heeft na 18 jaar vanochtend voorgoed de Eemhaven verlaten. Het markante schip verliet onder haar nieuwe naam Sleepboot Monopool en haar schippers Olivier (20) en Reinout van der Wiel (17) de Amersfoortse haven.
Uitgezwaaid door voormalige eigenaren Anneke en Wim Robbertson, die met hun woonschip Robbedoes mee vaarden tot het Eemmeer, vertrokken de matrozenbroers Olivier en Reinout uit Barendrecht met hun historische sleepboot naar Nieuwegein. Een tocht van negen uur. Aan boord reisden familieleden van de broers mee, zoals hun broertjes, vader en opa.
Via het Markermeer, de Oranjesluis en het Amsterdam-Rijn kanaal bereikten de jongens 's avonds de tijdelijke ligplaats in Nieuwegein. Volgende week maakt de voormalige sleepboot Bertha de tocht naar Hellevoetsluis, waar ze de werf op gaat en uiteindelijk in Schiedam komt te liggen.
Olivier: ,,We hebben een aantal proefritjes met haar gemaakt en dat ging allemaal goed. Wel hebben we met een schoorsteentje de uitlaat verlengd omdat er nog geen geluidsdemper op zit en de herrie dan voor ons onderweg wat minder is. Het varen gaat als een trein. De motor draait netjes en hij vaart met een mooi gangetje."
Opknappen
De broers willen de sleepboot uit 1929 opknappen en uiteindelijk in de historische haven van Rotterdam leggen. ,,Het zal dan ook even duren tot we de sleepboot in oude luister hebben hersteld. Realistisch gezien zeven jaar", aldus Reinout.
Wie op de hoogte wil blijven van de renovatie van de sleepboot en de gebroeders Van der Wiel kan hen volgen via de facebookpagina Sleepboot Monopool.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Goed nieuws voor liefhebbers van de meerbaden-kaart van zwembad de Octopus: hij blijft bestaan
Leusden -
DE KWESTIE (GESLOTEN)8
Wat vindt u: Is het te druk op Amersfoort Centraal, of valt het allemaal wel mee?
Regiogenoten die voor school, werk of plezier in de trein zitten zullen het beamen: het is altijd druk op Amersfoort Centraal. Zó druk, dat reizigers zeker in de spits als haringen in een ton proberen hun weg te zoeken. Er moet iets aan gebeuren, vinden gebruikers en het stadsbestuur, maar ProRail houdt het bij het vervangen van een trap. Is dat genoeg?Amersfoort -
Welke boerenbedrijven stoten veel stikstof uit? Maandag maakt minister uitkoopregeling bekend
Om de stikstofcrisis te bezweren, zal vooral één groep boeren z'n activiteiten moeten staken. De zogenoemde ‘piekbelasters’, boeren die bovengemeld veel stikstof produceren. Alleen al in Gelderland zijn dat er 1800. Maar wie dan precies? Dat moet maandag duidelijk worden, wanneer het ministerie een speciale website lanceert.Nijkerk -
PREMIUM11
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen. -
Natuurbrand op de Leusderheide: uitbreidingsgevaar door droogte, verkeershinder op A28
Er is een natuurbrand uitgebroken op de Leusderheide tussen Soesterberg en Oud-Leusden. Dat meldt de Veiligheidsregio Utrecht. In verband met het hoge uitbreidingsgevaar door de droogte zijn meerdere brandweervoertuigen ter plaatse.Leusden
-
PREMIUM
Roelie zag hoe Jake (14) gepest werd: ‘Ik dacht gelijk: die jongen moet geholpen worden’
Amersfoort -
-
-
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige. -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides.