Volledig scherm
Soest ziet af van een recreatieve fietsroute langs de Eem en de Praamgracht. © Cees Wouda

Soest ziet af van aanleg toeristisch fietspad langs Eem om dure spoortunnel

Soest ziet geen kans om een nieuwe toeristische fietsroute aan te leggen tussen Soest en Baarn langs de Praamgracht en de Eem. De kosten daarvoor zijn niet op te hoesten volgens het college van burgemeester en wethouders. 

Uit vooronderzoek blijkt volgens Soest dat de aanleg van zo’n fietsroute 8 miljoen euro kost. ,,We zijn van mening dat dit niet het moment is om door te gaan met de onderzoeken naar de haalbaarheid’’, laat het college aan de gemeenteraad weten.

Bottleneck in het hele plan voor de fietsroute, die Soest wel graag zou willen, is dat deze het spoor kruist. De fietsroute kan alleen maar aangelegd worden als het fietspad onder het spoor doorgaat. De tunnel die daarvoor nodig is, kost zo’n 6 miljoen euro. ,,Deze kosten bestaan uit de aanleg van de tunnel en het fietspad, grondaankoop en het reconstrueren van het kruispunt met de Stadhouderslaan. Een groot risico hierbij zijn de kosten van ProRail; die zijn onvoorspelbaar en kunnen oplopen.’’

Onderhoudskosten

De route langs de Eem kost 2 miljoen euro. Daarvoor zou dan een fietspad van meer dan 4 kilometer aangelegd kunnen worden. Daarbij moet Soest ook nog rekening houden met onderhoudskosten van een ton per jaar.

Soest verwacht voor de aanleg geen aanspraak te kunnen maken op provinciale subsidies. ,,De fietsverbindingen zijn geen belangrijke gebruikersroutes’’, schat het college in. En ook vanuit recreatiebudgetten is geen subsidie voorhanden. Soest schat in dat er weinig ‘extern geld’ te halen valt. Ook bij Baarn staat de fietsverbinding niet hoog op het verlanglijstje.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort