Volledig scherm
De bussen van Syntus rijden nog altijd niet op tijd. © AD

SP: 'Noodfonds voor te schrappen busritten Syntus'

Nu de toch al slecht presterende vervoersmaatschappij Syntus ook nog eens van plan is het aantal busdiensten in Amersfoort flink terug te schroeven, is er nog maar één oplossing: de gemeente moet de portemonnee trekken om de ritten die op de nominatie staan geschrapt te worden, te redden.

Quote

Amersfoor­ters verdienen beter openbaar vervoer dan dit

Marijke Jongerman, SP

Dat is de strekking van een lange lijst vragen, die de SP-fractie gisteren aan het gemeentebestuur heeft gestuurd.  Hoewel de gemeente in principe niet verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer (dat is een taak van de provincie), vindt raadslid Marijke Jongerman de tijd gekomen om in te grijpen. ,,Syntus is er driekwart jaar nadat ze het stokje overnam van Connexxion nog altijd niet in geslaagd haar zaken op orde te krijgen", aldus Jongerman.

In de visie van de partij tot overmaat van ramp presenteerde Syntus vlak voor de zomer een conceptvervoersplan voor 2018, waarin ze meldde op verscheidene lijnen in Amersfoort het aantal ritten naar beneden bij te willen stellen. Zo blijven het Soesterkwartier en Isselt op zondagen verstoken van hun enige bus, lijn 1. Ook een aantal vroege ritten op de lijnen 3, 5 en 7 (allen van en naar Vathorst), wordt geschrapt. Van al deze ritten wordt nu te weinig gebruik gemaakt, aldus Syntus. Door het omlaag brengen van de frequentie moeten de bussen die nog wél rijden dat beter op tijd kunnen doen.

Als het aan de SP ligt, redt de gemeente deze ritten door ze zélf te gaan bekostigen. Via de provincie, of rechtstreeks, moet Syntus hiervoor geld krijgen. ,,Amersfoorters verdienen beter openbaar vervoer dan dit, zeker als het volgend jaar ook nog eens slechter wordt", aldus Jongerman.

Meebetalen
De gemeente betaalt bijvoorbeeld al jaren mee aan buslijn 19, die tussen het station en begraafplaats Rusthof loopt. Dat doet ze samen met advies- en ingenieursbedrijf DHV, dat ook een halte op de route heeft. Technisch is het dus mogelijk om als gemeente lijnen overeind te houden, aldus woordvoerder Brugt Groenevelt. Of dat in dit geval ook gaat gebeuren, moet nog op het stadhuis worden besproken.

Het is niet voor het eerst dat de dienstverlening van Syntus de tongen losmaakt in de Amersfoortse politiek. Van links naar rechts is het vertrouwen in de vervoerder op, zo bleek tijdens diverse vergaderingen. Dat, omdat volgens de partijen nog altijd bussen te laat rijden of helemaal niet komen opdagen.  
De SP betwijfelt of de beloften die Syntus deed om het vervoer op zich te mogen nemen ooit in te lossen waren. Daarnaast vraagt de oppositiefractie (4 van de 39 zetels) zich af of de vervoerder betrokken wordt bij toekomstige verkeersprojecten, zoals de verbouwing van De Nieuwe Poort bij het Eemplein.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort