Volledig scherm
Het stationsgebouw van Soest-Zuid. © AD

Station Soest-Zuid krijgt monumentale status

Het stationsgebouw van Soest-Zuid wordt een gemeentelijk monument. Het is een van de laatste voorbeelden van een naoorlogs stationsgebouw van het zeldzame type ‘Vierlingsbeek‘.

Dit soort panden wordt steeds zeldzamer in Nederland. Al vijf van de twaalf treinstations van dit type zijn gesloopt. Geen van de overgebleven stationsgebouwen heeft zijn oorspronkelijke functie nog. Het risico op sloop is daardoor groter geworden.

Station Soest-Zuid is een nog bijna ongeschonden voorbeeld van naoorlogse modernisme en is ontworpen door architect W. Kloos. Het stationsgebouw is cultuurhistorisch een illustratie van de modernisering van het Nederlandse spoor, vindt de gemeente.

Minstbezocht 

Enkele jaren geleden leek het er nog op dat het gebouw tegen de vlakte zou gaan. Er waren plannen om het spoor bij Soest-Zuid te verdubbelen, waardoor het station in de weg zou staan. ProRail wilde de spoorverdubbeling om het station Soest te kunnen sluiten, waar de treinen elkaar nu passeren op een dubbelspoor. Het station Soest is op dat van het Limburgse Eijsden na het minstbezochte treinstation van Nederland.

Het eerste station werd gebouwd in Vierlingsbeek in Brabant in 1956 en is inmiddels gesloopt. Er zijn nog stations van dit type in Bovenkarspel, Hoogkarspel, Hardegarijp, Doetinchem, Almelo en Wezep.

Dagelijks het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort